Företag organiserar krishantering

Svenskt Näringsliv kommer att erbjuda sina medlemsföretag utbildning i krishantering - riktad främst till chefer. Flera stora arbetsgivare i länet har dock redan dragit i gång sina krisorganisationer.

Uppsala2005-01-04 00:00
Svenskt Näringsliv fattade beslutet centralt på måndagen. Enligt regionchef Inga-Kari Fryklund startar förberedelserna för utbildningsinsatserna i Uppsala län omgående.
— Det innebär att chefer och andra representanter för företagsledningarna kommer att erbjudas utbildning i att hantera kriser. Många större företag har redan planerat för det. Mindre företag har kanske inte hunnit tänka igenom frågorna och behöver hjälp, säger Inga-Kari Fryklund.
Inom de närmaste veckorna räknar hon med att de första kurserna ska kunna starta.
UNT: Är det inte lite sent?
— Beslutet fattades i går och vi startar planeringen för utbildningarna omgående. Det är vad vi kan göra.

Främst stödsamtal
Svenskt Näringsliv har ännu inte fått några krissamtal från medlemsföretag lokalt, men utgår från att många behöver ha hjälp.
En av länets största arbetsgivare, Uppsala universitet med 5500 anställda, har redan aktiverat sin krishantering.
­— Vi har en krisledningsgrupp som sköter arbetet. Personer som behöver hjälp kan kontakta vår företagshälsovård eller våra personalkonsulenter. I dag handlar det främst om att kunna erbjuda stödsamtal. Men vi har också ansvar för cirka 38 000 studenter. Där finns studentprästerna tillgängliga nu, säger Karina Carlsson, informationschef vid universitetet.

Utbildad personal
I dagsläget känner hon inte till några fall där personalen drabbats av katastrofen. Hur situationen är vid terminsstarten i mitten av januari återstår att se.
— Vi följer händelseförloppet fortlöpande, säger Karin Carlsson.
Sandvik Coromant i Gimo har krishantering som en del av sin företagshälsovård.
— Där finns utbildad personal redan i dag. Behövs specialkompetens så köper vi in det, säger platschef Kjell Söderhäll.
Cheferna har det direkta ansvaret för relationen med en drabbad medarbetare. Organisationen har funnits inom företaget under lång tid.
— Vi drabbas av olyckor ibland och då måste vi kunna ge stöd och hjälp, även åt kolleger som behöver prata om det som hänt, säger Kjell Söderhäll.
Till i dag har han inte kännedom om att någon medarbetare direkt drabbats av katastrofen i Asien.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om