Han leder en av Sveriges största mediebyråer, Starcom, och har en stark Uppsalakoppling genom engagemang i Anders Walls stiftelser och fotografen Mattias Klums företag. På tisdagen träffade han Uppsalaföretag och andra i branschen på ett frukostseminarium hos varumärkesbyrån Zellout.
Budskapet var att tänka mer på att vårda sina kunder än att jaga nya med annons- och reklamfilmskampanjer. Jens Welin menar att köpt medieutrymme kommer att bli mindre viktigt. Mer värdefullt är att satsa på egna kanaler till exempel i de sociala medierna, och på att verkligen sätta sig in i vad kunderna vill ha. I det nya medielandskapet kan många vänner på Facebook betyda mer än en annons.
– Vi värderar att ett Facebookfan är värd runt 500 kronor. Ett fan köper varumärket lite oftare, och bryr sig lite mer om produkten.
Egna kanaler kan också vara en lokal, den personal man har, en hemsida eller en kundklubb. En annan viktig sak är att vårda sina kunder så att de berättar för andra om produkten. Det finns många webbsajter där kunder kan lämna omdömen om allt från restauranger till bilverkstäder, och den typen av kanal kommer öka i betydelse, tror Jens Welin.
– Varje företag måste vara sin egen medieägare.