Företag kräver Uppsalabo på felaktig faktura

Ladan Dalal fick ett paket som hon inte hade beställt och en faktura på närmare 4 000 kronor. Nu vill hon varna andra.

Foto: Nina Leijonhufvud

Uppsala2014-07-23 08:00

Har du fått ett meddelande om att du har ett paket att hämta men inte har beställt något? Då kan du vara utsatt för bedrägeri precis som Ladan Dalal.

– När jag öppnade paketet såg jag sex pillerburkar märkta med "Horse power plus" som visade sig vara potensökande medel, säger hon och ställer upp burkarna på bordet.

Inuti paketet fanns även en faktura med totalsumman 3792 kronor. Det står: "betala omedelbart och senast 14 dagar efter mottagelse av denna beställning".

– Jag känner mig bedragen. När jag öppnade paketet blev jag jätteledsen över att jag ska betala 3792 kronor för något som jag dessutom inte ens kan använda, säger hon.

Ladan Dalal har bestridit fakturan och även gjort en polisanmälan. Hon hörde även av sig till företagets kundservice via den mejladress som stod angiven på fakturan.

– Det kom ett autosvar som sa att mitt meddelande skulle besvaras inom 4-5 arbetsdagar. Men jag har inte hört något än. Jag har tänkt spärra mitt personnummer, så att ingen kan använda det för att göra några köp. Sedan vet jag inte vad som händer. Om jag skulle bli tvingad att betala, är det som att säga att bedrägeri är acceptabelt och att skuldfrågan ligger hos den som drabbas, säger Ladan Dalal.

Konsument Uppsala menar att det kan finnas flera olika orsaker till att privatpersoner upplever sig ha fått bluffakturor.

– Personen kan vara utsatt för id-kapning, vilket är ett växande problem att ta på största allvar. Det kan också vara så att någon, kanske en före detta vän, vill ställa till det och beställer varor i en annan persons namn. Min erfarenhet är att det oftast finns en grund för beställningen. Sannolikheten att företag bara väljer ut adresser för att sända varor är väldigt liten. Man kan ha klickat i en beställning på nätet utan att man minns det eller nappat på ett gratiserbjudande som följs av en prenumeration, säger May Strandberg, konsumentrådgivare.

Själv tror Ladan Dalal att anledningen till varför just hon fick paketet beror på en slump.

– Det är många som får bluffakturor, de ser nog mig som bara en i mängden, säger hon.

Om man har mottagit ett paket som man inte har beställt ska man inte bara strunta i det.

– Det är viktigt att gå till botten med ärendet för att bringa klarhet i vad som ligger till grund för försändelsen. Klarar man inte det själv kan vi konsumentrådgivare hjälpa till, säger May Strandberg.

Det är företaget som ska bevisa att ett avtal ingåtts med kunden och inte kunden som ska bevisa motsatsen.

Efter samtal med polisen har Ladan Dalal nu skickat tillbaka burkarna med tabletter till den danska adress som stod angiven på paketet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!