Förra hösten skulle mannen, som bor i Uppsala, gå kursen i svenska och samtidigt få hjälp att söka jobb och ansöka om svenskt personnummer.
Men företaget som anordnar kursen höll inte vad de lovade.
För det första hade företaget förfalskat ett studieintyg, vilket gjorde att mannen fick avslag på sin ansökan om ett svenskt personnummer.
För det andra uppmanades mannen att tidigarelägga sin examination för att ha chans att söka sommarjobb. I praktiken innebar detta att mannen bara fick hälften av den undervisningstid han betalat för. Detta medförde att han inte lärde sig tillräckligt mycket svenska. Han lyckades heller inte få något sommarjobb.
Mannen vände sig efter kursen till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) och begärde 45 000 kronor av företaget för utebliven undervisning och felaktig information.
Företaget motsätter sig kravet men ARN ger nu mannen rätt. I ett beslut rekommenderar de företaget att betala den summa som mannen begär.
Trots att konsumenttjänstlagen inte alltid gäller för utbildningar, anser ARN att den kan fungera vägledande för den typ av avtal som träffats mellan mannen och företaget.
Företaget gjorde avsteg från avtalet redan när de förkortade kursen. Dessutom borde de ha haft korrekt kännedom om vad som gäller vid ansökan om personnummer, menar ARN.