Företag dumpade lönerna

Svensk direktreklam i Uppsala kapade lönen för sina bilburna reklamutdelare med 30-50 procent för en vecka sedan. - De spolar mig, och försöker lura på någon annan att ta det, säger en besviken utdelare.

Foto: Hans E. Ericson

Uppsala2007-08-07 00:01
Företaget annonserar nu efter tio reklamutdelare med egen bil i Uppsala.
För en månad sedan skickade Svensk direktreklam information till sina bilburna utdelare i Uppland om lönen skulle sänkas från den första augusti.
Enligt anställda som UNT har pratat med handlar det om sänkningar på mellan 30 och 50 procent, beroende på distrikt.
- Det är så påtagligt mycket. Och 50 procent, det är fruktansvärt mycket. Hur långt ned kan ett företag sträcka sig när det gäller ersättningsnivån? frågar sig en reklamutdelare.

En annan är efter många års helgarbete för Svensk direktreklam nu ledig på lördagar och söndagar.
- Inte går man med på sådant. Det var aldrig fråga om att diskutera sänkningen, bara om vi kunde godta den eller inte.
Enligt lagen om anställningsskydd kan en arbetsgivare inte säga upp någon för att hon inte går med på att sänka sin lön. Men reklamutdelarna har en mycket flexibel typ av anställning.
- De får ett nytt anställningsbevis varje vecka tillsammans med sin följesedel, säger Mikael Oskarsson, chef för Svensk direktreklams Uppsalakontor.
Reklamutdelarna kan hoppa av när som helst, och också sägas upp när som helst.

På måndagen publicerades en annons på arbetsförmedlingens hemsida om att tio nya reklamutdelare med tillgång till egen bil söks till Uppsala, Märsta och Sigtuna. Enligt Mikael Oskarsson är det bara tre distributörer som har valt att sluta, men övriga ska få mindre distrikt för att höja andelen brevlådor som prickas med reklam. I Uppland finns 28 distrikt.
Mikael Oskarsson säger att utdelarnas lön baseras på antal hushåll, vikt och antal trycksaker. Han förklarar lönesänkningen med att Svensk direktreklam förlorade en kund för samhällsinformation vid årsskiftet.
- Det förändrade våra förutsättningar ganska rejält. Lönekorrigeringen har inte gjorts förrän nu, vi hoppades vinna tillbaka kunden. Vi har också legat generösare än andra regioner.
En reklamutdelare hävdar att det inte blev färre hushåll att leverera till vid årsskiftet. Han har valt att sluta, och känner inte att han missar någon särskilt generös lön.
- Det märks i och för sig, men det var inte överbetalt innan heller.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om