Företag bedöms på internet

Internettyckare ger flera Uppsalaföretag ris och ros på Eniro Gula sidornas webbplats. Det finns både för- och nackdelar med omdömen på internet, tycker konsumentrådgivaren i Uppsala.

Uppsala2006-08-12 00:02
Nästan 18 000 omdömen har publicerats på Eniro Gula Sidornas webbplats sedan tjänsten startade i mars.
Att ge ett omdöme innebär dels att skriva en kommentar och dels att betygsätta företaget enligt skalan en till fem stjärnor, där en är sämst och fem är bäst.
- Vi förhandsgranskar alla omdömen och lejonparten är konstruktiva, berättar Erik Kristow, presschef på Eniro.
Företag i vissa branscher kommenteras flitigare än andra. Restauranger och vårdcentraler får många kommentarer till skillnad från exempelvis gym eller skivbutiker.
- En trend vi har märkt under sommaren är att hotell, bilreparationer och veterinärer har fått många omdömen, säger Erik Kristow.

Växande fenomen
På internet finns det flera webbplatser där konsumenter kan skriva vad de tycker om olika varor och företag. Pricerunner och Kelkoo heter två av de äldsta i Sverige.
Enligt Anna-Greta Karlsson, konsumentrådgivare i Uppsala kommun, finns det både fördelar och nackdelar med dessa webbplatser.
- Naturligtvis kan det vara bra att få möjlighet att läsa både positiva och negativa omdömen, men som konsument bör man vara observant. Man vet aldrig vem det är som skriver på internet, inläggen kanske inte är opartiska, säger Anna-Greta Karlsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om