Fördubblade förseningskostnader för UL

Antalet resegarantiersättningar på UL har mer än fördubblats på ett år, från 6 000 till över 13 500. Orsaken är dels ökad tågtrafik, dels resecentrumbygget på Uppsala Centralstation.

Uppsala2007-12-03 00:01
Kostnaderna för Upplands Lokaltrafiks (UL) resegaranti har fördubblats på bara ett år, från 300 000 kronor januari-oktober 2006 till 600 000 kronor för samma period i år. Resegarantin utfaller när en passagerare blir mer än 20 minuter försenad - och återfår då hela biljettpriset.
- Tågtrafiken ökade kraftigt i augusti 2006, det är med andra ord bara drygt en månad med den omfattning på tågtrafiken som motsvarar hela perioden 2007, säger Sture Jonsson, informationschef på UL.

Resenärerna med Upplands Lokaltrafiks (UL) buss och tåg har ökat explosionsartat det senaste året. Antalet tåg på Upptåget har ökat från tre till åtta och de dagliga resorna uppgår nu till cirka 10 000. Bara resandet mellan Uppsala och Arlanda med UL:s bussar och tåg har ökat med 20 000 per månad, dvs mer än 650 fler dagliga resor i år jämfört med 2006.
- Det innebär att när ett tåg eller en buss blir försenad mer än 20 minuter är det fler passagerare som drabbas, säger Sture Jonsson.

Men huvudorsaken till att antalet resegarantiutbetalningar ökat med 125 procent är det nya resecentrumbygget vid Uppsala Centralstation. I både september och oktober 2007 var andelen tåg som var försenade mer än fem minuter 14 procent på Upptåget, att jämföra med cirka sju procent i samma månader 2006.
Det innebär att en dagpendlare på Upptåget under hösten 2007 drabbats av förseningar i snitt sex gånger per månad. Efter sommaren har punktligheten rasat på Upptåget.
- Under både augusti och september orsakades hälften av förseningarna av planerade arbeten och problem med järnvägen, till exempel nedrivna elledningar och signalfel, säger Sture Jonsson.

Under oktober berodde nära 70 procent av förseningarna på planerade arbeten och problem med järnvägen.
Det är alltså inte bara resenärernas antal som orsakat de stora resegarantikostnaderna - andelen av UL:s tåg och bussar som kommer för sent ökar kraftigt.
Lejonparten, cirka 80 procent, av resegarantiersättningarna härrör från försenade tåg, och 20 procent från försenade bussar. Bussarna är lättare att ersätta, och kan lättare hitta nya vägar, om det uppstår hinder medan tågstoppen får mer långtgående konsekvenser enligt UL.

Men även om tågförseningarna står för den största ökningen har även resegarantiersättningarna från busstrafikens förseningar ökat kraftigt under 2007, från cirka 1 500 till över 2 500, en ökning med 73 procent.
- Det beror till stor del på att fler reser med bussarna. Vi har börjat få in klagomål om att passagerarna blir tvungna att stå på bussarna. Ytterligare ett problem är trafikstockningen på Kungsgatan i Uppsala i samband med byggandet av Resecentrum, säger Sture Jonsson.
Trots de mörka siffrorna i förseningsstatistiken och de stora kostnaderna, tror UL att problemen kommer att minska under den närmaste tiden.
Fakta Resegarantiersättningar

Så många resegarantiersättningar har betalats ut under januari-oktober.
År Tåg Bussar Totalt
2006 4 500 1 537 6 037
2007 10 900 2 662 13 562
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om