Förbrukade ködagar går inte att få tillbaka

Använda bostadspoäng går i princip aldrig att få tillbaka och missnöjda hyresgäster har inget lagligt stöd i frågan.

Genrebild. Hyreslagen reglerar inte köpoäng.

Genrebild. Hyreslagen reglerar inte köpoäng.

Foto: Jessica Gow / TT

Uppsala2017-12-26 13:00

– Många bolag använder sig av poäng för att reglera sin kö, men köpoäng i sig regleras inte i hyreslagen. De är inte offentliga. När bolag väl redovisar sina köpoäng är det internt, säger Håkan Forsman, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen.

Mona Lindén, vd på Uppsala Bostadsförmedling, förklarar att missnöje hos konsumenten inte heller inkluderas i lagen om kommunernas bostadsförsörjningsansvar.

– Kötiden är förbrukad när du tecknar avtal för en bostad. Lagen säger att bostadsförmedlingar ska förmedla efter kötid, men den reglerar inte missnöje, säger hon.

Uppsala Bostadsförmedling, som ägs av kommunen, har tagit över köerna för bland annat Rikshem och Uppsalahem. Bland kö- och förmedlingsregler framgår det tydligt att kötiden nollställs vid tecknande av ett hyreskontrakt, med studentbostäder som ett av få undantag. Det finns en årlig köavgift på 290 kronor, men själva köpoängen är tidsbaserad.

– Vi tar emot bolagens listor där kötidsdatum finns med. När man anmäler sitt intresse för en bostad sorteras man på kötidsordningen. En person som ställer sig i kön 1 december hamnar före någon som går med 2 december, säger Mona Lindén, vd för Uppsala Bostadsförmedling.

Även inom Stena Fastigheter är bostadskön tidsbaserad, men det kan krävas en viss inkomst för att den sökande ska kunna uppnå en viss storlek på lägenheten. Köpoäng som har använts är dock permanent förbrukade även här.

– Eftersom man tittar på bostaden innan man skriver på kontraktet så har man accepterat lägenheten vid inflyttning. Jag kan inte tänka mig att någon har fått tillbaka sina köpoäng, säger Christel Armstrong Darvik, koncern-vd för Stena Fastigheter.

Det övergripande poängsystemet inom HSB skiljer sig en aning från de tidigare bolagen. I stället för att sortera på dagar så betalar man för sina poäng. För varje hundralapp får man en poäng och varje månad får man tillgodogöra sig som mest 500 kronor, vilket motsvarar fem poäng. Detta för att ta hänsyn till olika ekonomiska förutsättningar. Vad gäller förbrukade poäng är läget detsamma även för HSB:s hyresgäster.

– När man väl har nyttjat poängen så nollställs de. Rätten att reklamera finns alltid, men i fall det är så illa att det prövas rättsligt vet jag inte vad som krävs för att man ska vinna. Det ska vara något gravt, säger Fredrik Alpin, medlems- och informationschef på HSB.

– Under mina år kan jag inte minnas någon som fått tillbaka sina poäng, tillägger han.

Uppsala Bostadsförmedling

Kö- och förvaltningsregler:

Man måste vara minst 16 år gammal för att kunna gå med och den sökande kan endast ha en plats i bostadskön.

Kötiden räknas från tidpunkten för registrering.

Köavgiften bestäms av kommunfullmäktige och ligger för närvarande på 290 kronor per år.

I fall köavgiften inte är betald inom 60 dagar efter registrering eller den föregående betalningsperiodens avslut tas du bort från bostadskön.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!