Föräldrarna på Kajan Friskola i Ulleråker kallades in till ett försenat föräldramöte under onsdagskvällen. Där får de höra att grundskoleklasserna kommer att försvinna till våren, något som påverkar 54 elever.
– Vi var i chock, säger Mikael, som har en 14-årig son på skolan.
UNT träffar flera oroliga föräldrar utanför skolan på torsdagen. Gemensamt för alla deras barn är att de tidigare har misslyckats med sin skolgång. Många har haft svårt att få betyg, har utsatts för mobbning och ville inte gå till skolan. Att börja på Kajan blev vändningen för eleverna, då skolan specialiserar sig på barn med NPF-daignoser och har mindre klasser.
– Detta är normal- eller högbegåvade barn. Men de behöver ett stöd på grund av sina diagnoser och en särskild miljö, säger Malin.
Hon har en 11-årig son på skolan med både autism och adhd.
– Han började här efter att ha haft en enorm frånvaro från skolan. Tidigare fick han sitta i en skrubb och spela Roblox (ett onlinespel) eftersom det inte gick att få honom att delta på lektioner. Första veckan här försökte han rymma genom ett fönster på grund av sin erfarenhet av skolan. Men nu har han för första gången vänner och han deltar på lektioner, säger Malin.
Sonen tog därför beskedet väldigt hårt.
– Mitt barn fick en panikattack och sedan började han gråta när han fick höra det här, säger hon.
Yvonne berättar att även hennes son haft det tufft innan han började på Kajan. Han var hemmasittare och mådde dåligt på grund av skolstress.
– För några veckor sedan var första gången han sa att han såg fram emot att gå till skolan. Så det här är en katastrof, nu har han sagt att han inte vill gå till någon annan skola, säger hon.
Och när hennes son fick höra att skolan skulle stänga sa han att han inte längre ville gå till skolan.
Efter beskedet är föräldrarna oroliga för sina barns skolgång. De är rädda för att deras barn inte kommer kunna få den hjälp de behöver om de börjar på nya skolor i Uppsala.
– Alla elever här har en tuff historia av skoltrauman och ett enormt stödbehov. Politikerna måste vara beredda på att de här barnen kommer behöva stöd från dag ett, säger Mikael.
Föräldragruppen vill nu ha ett möte med utbildningsnämnden för att få reda på hur de kommer att agera för att deras barn ska få den hjälp som de behöver.