Föräldrar och rektorer motarbetar säkra skolvägar

Kommunens arbete för att hitta säkrare lämningsplatser vid flera skolor stötte på patrull. Motståndet från föräldrar och rektorer var för stort.

Anna Dahlgren säger att det kräver att föräldrarna själva är villiga att ändra sitt beteende för att det ska bli en säkrare trafikmiljö runt skolorna.

Anna Dahlgren säger att det kräver att föräldrarna själva är villiga att ändra sitt beteende för att det ska bli en säkrare trafikmiljö runt skolorna.

Foto: Alexzandra Persson

Uppsala2020-09-07 05:00

Flera utredningar har uppmärksammat trafikfarliga miljöer vid många skolor. En rapport från försäkringsbolaget IF visade nyligen att många olyckor sker i skolornas närområden.

Skjutsande föräldrar utgör en stor del av biltrafiken runt många skolor. Kommunen har vid några skolor försökt hitta alternativa hämta-/lämna-platser för att minska trafiken i närområdet runt skolorna. Men intresset har varit svagt från både föräldrar och rektorer, enligt slutrapporten från projektet.

Vid Eriksskolan, en av skolorna som studerades, har man infört stoppförbud på vändplanen vid skolan. I närområdet finns alternativ. Från parkeringen vid Tiundaskolans idrottshall är det 300 meter längs en cykelväg upp till Eriksskolan. Ändå fortsätter många föräldrar att köra längs den smala Geijersgatan för att lämna barnen utanför skolans grind. Enligt Anna Dahlgren, trafikplanerare som ledde projektet, är det svårt för kommunen att peka ut parkeringen vid idrottshallen som alternativ plats att lämna barnen, eftersom det är mark som hör till en annan skola.

– Mycket bygger på föräldrarnas engagemang. Det är de enskilda individerna som behöver ändra sitt beteende, säger Anna Dahlgren.

Anna Dahlgren säger att man också försökt uppmuntra till så kallade gående skolbussar, där föräldrar turas om att promenera tillsammans med barnen, för att på det sättet minska trafiken vid skolan. Men intresset för det har varit svalt.

De flesta eleverna har nära till sin skola, särskilt i de lägre årskurserna. Medianavståndet mellan skolan och hemmet för dem som antogs till förskoleklass 2019 var 959 meter i Uppsala kommun.

– Problemet är att man objektifierar trafiken, många vill inte förstå att de själva är en del av trafiken som gör miljön osäker för barnen. Alla vill ha en förändring, men ingen vill förändra sitt beteende, säger Anna Dahlgren.

När nya skolor byggs planeras fotfarande angöringsplatser för bil precis utanför porten till skolan. Ett exempel är den nya Gottsundaskolan, som förses med en sådan avlämningsplats, trots att det finns gott om parkeringar i närområdet. Här sätter regelverket käppar i hjulen.

– Det är skillnad på kvartersmark och allmän kommunal mark. När man bygger nytt ska behoven tas om hand på skolans tomt. Det går inte att paxa parkeringsytor på allmän mark för ett visst ändamål, säger Anna Dahlgren.

Karta: Eriksskolan
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!