För några år sedan drabbades Gull-Britt Jansson av en allvarlig infektion i ryggraden. Sedan dess är hon helt beroende av sin rullstol för att kunna ta sig fram. I förra veckan bestämde hon sig för att boka tid för en synundersökning. Sedan hennes assistent ringt runt till flera optiker på jakt efter ett rullstolsanpassat undersökningsrum lyckades man till slut boka en tid hos Synsam vid Kungsgatan i Uppsala.
– Men när vi kom dit var dörren för smal och rullstolen kom inte in i undersökningsrummet, berättar Gull-Britt Jansson.
– De sa att de aldrig hade sett en så stor rullstol förut.
Efter att de förgäves försökt få in rullstolen i rummet där synundersökningen skulle äga rum blev hon till slut hänvisad till optikern på andra sidan gatan. Men inte heller där kunde de ta emot henne. När de besökt tre optiker utan att lyckas komma in i något undersökningsrum gav Gull-Britt upp. Händelsen har gjort henne mycket nedslagen.
– Jag är inte arg, jag är mest ledsen. Man tycker att det borde gå att testa sin syn även fast man är handikappad. Jag har ju inte själv valt att sitta i den här stolen.
Lotta Planeroth på Uppsala kommun tar emot klagomål från allmänheten och ser till att fastighetsägarna gör sitt bästa för att avhjälpa enklare hinder. För det är fastighetsägarna, inte butiksinnehavarna, som har det yttersta ansvaret för att publika lokaler ska vara handikappanpassade.
– Enligt lagstiftningen ska alla enkelt avhjälpta hinder undanröjas i allmänna lokaler som butiker, restauranger och apotek. Syftet är att alla ska kunna ta sig in i lokaler, oavsett om man är funktionshindrad eller inte. Men alla hinder går inte att avhjälpa, påpekar hon.
Trots det uppmanar hon alla som upplever att de stängts ute från publika lokaler att göra en anmälan till kommunen.
Men Gull-Britt Jansson tycker att det verkar lönlöst att anmäla. Det enda hon vill är att få ett par nya glasögon.
– Sånt här gör att man känner sig helt utanför samhället. Man känner sig som den utpekade i gänget.
Får inte plats. Gull-Britt Jansson kontaktade flera optiker för att höra efter om hon kunde göra en synundersökning hos dem, trots att hon sitter i rullstol. Men ingen av de fem optiker som hon kom i kontakt med kunde ta emot henne för en synundersökning.Foto: Sven-Olof Ahlgren
– Sånt här gör att man känner sig helt utanför samhället. Gull-Britt Jansson
För lite plats för en rullstol
När rullstolsburna Gull-Britt Jansson ville få sin syn undersökt stötte hon på problem. Ingen av de optiker hon kom i kontakt med kunde genomföra en undersökning – rullstolen var för stor.
Foto: Sven-Olof Ahlgren
Fastighetsägarens ansvar
Alla lokaler dit allmänheten har tillträde räknas som publika och ska därmed vara tillgängliga och användbara för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga. Det inkluderar bland annat restauranger, buss- och taxistationer, apotek, kiosker och affärslokaler. Dessa lokaler omfattas av bestämmelserna om enkelt avhjälpta hinder (HIN).
I de allra flesta fall är det fastighetsägaren som är ytterst ansvarig för att se till att lokaler är handikappanpassade och det är kommunens uppgift att övervaka att reglerna följs. Byggnadsnämnden kan besluta om sanktioner mot den ägare som inte följer reglerna.
Exempel på enkelt avhjälpta hinder är att installera dörröppnare vid tunga dörrar, avhjälpa mindre nivåskillnader med en liten ramp, ordna med ordentlig belysning och ledstänger i trappor.
Källa: Boverket