För långa väntetider allvarligt problem
Klinikerna på Akademiska sjukhuset i Uppsala går igenom sina väntelistor för att se om patienter har fått för långa väntetider. En diabetessjuk patient med allvarliga ögonbesvär fick vänta fem månader för länge.
Patienternas återbesök registreras i Akademiska sjukhusets patientadministrativa datasystem, IMX, men bokningen utfördes felaktigt vilket innebar att patienten fick en längre väntetid än vad man planerat.
Enligt behandlingen av den aktuella patienten skulle en ny behandling äga rum om en månad. Men en feltryckning i datasystemet gjorde att patienten aldrig blev kallad till en kontroll.
Ytterligare ett fall
Vid en rutinmässig genomgång av journaler i ögonmottagningens arkiv sex månader senare upptäcktes felet och patienten kallades till mottagningen. Patientens synskärpa hade då försämrats.
— Det är inte bra att man kan göra det här felet i IMX. Alla mottagningar har blivit uppmärksammade på att se efter om det finns väntetider som ser onormalt långa ut, säger Björn Ragnarsson, chefsläkare.
Han berättar om ytterligare ett fall där en patient med en tumör felaktigt fick vänta i ett halvår.
— Det blev en fördröjning men vi har inte sett att det blev någon allvarlig medicinsk komplikation för patienten, säger Björn Ragnarsson.
Systembyte
Händelsen med den diabetessjuka patienten ledde till en Lex Maria anmälan till Socialstyrelsen. Enligt Socialstyrelsens utredning har verksamhetsansvariga bedömt att fördröjningen på sex månader sannolikt medfört ytterligare försämring av synskärpan som möjligen delvis hade kunnat förhindras av en tidigare behandling.
Landstinget har planer på att byta ut IMX—systemet mot ett nytt administrativt datasystem. Björn Ragnarsson hoppas att ett nytt system ska kunna göra tidbokningarna säkrare.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!