Fokus på ökad tillgänglighet i vården kan ge negativa konsekvenser
Högre arbetsbelastning, oförändrad tillgång på läkartider, mindre tid för satsningar på sluta röka-grupper och viktgrupper. Det är paradoxalt nog några konsekvenser av landstingsledningens kraftiga fokusering på ökad tillgänglighet i primärvården.
Karin Andersson, chef på vårdcentralen på Liljefors torg.
Foto: Jörgen Hagelqvist
Många vårdcentraler började redan i fjol att arbeta enligt politikernas nya strategi. Patienten sätts i fokus som aldrig tidigare, enligt den borgerliga alliansen i landstinget.
Men anställda vid några av de vårdcentraler UNT talat med uppger att strategin egentligen bara handlar om ökad tillgänglighet på telefon. I flera fall har det resulterat i sämre tillgänglighet till andra verksamheter vid vårdcentralen.
Det visar sig också att det inte blir lättare att få kontakt med läkare eftersom antalet läkartider inte ökar.
Karin Lindhagen är läkare vid Kungsgärdets vårdcentral. Hon berättar om en hög tillgänglighet på telefon, men det har fått konsekvenser på andra områden.
- Vi har haft planer på att utvidga vår astma- och diabetesmottagning, men det har vi inte tid med. Vi måste skjuta det på framtiden.
Enligt Karin Lindhagen är satsningen på ökad tillgänglighet "en jättetuff uppgift för personalen".
- Visst är satsningen ett steg på rätt väg, men hur mycket vi än jobbar med tillgängligheten ger det inte fler läkartider. Det skulle behövas fler doktorer för att klara patienternas behov, säger hon.
Karin Andersson är sjuksköterska och verksamhetschef vid Liljeforstorgs vårdcentral. Hon har inte märkt av någon ökad arbetsbelastning.
- Vi har jobbat med ökad tillgänglighet sedan jag började som chef i augusti. Vi har slopat telefontider och lunchstängning och försöker hjälpas åt med det här uppdraget, att hitta en bra balans där alla hjälper till att svara i telefon, säger hon och tillägger:
- Men visst har jag tagit någon timme här och där från distriktssköterskans verksamhet för att hon ska hjälpa oss att svara i telefon.
Karin Andersson har alltid ansett att tillgänglighet på telefon är ett prioriterat område för primärvården.
- Generellt har primärvården en otrolig hög belastning. Vi hade över etthundra samtal till oss både i onsdags och torsdags förra veckan.
Pernilla Rosander är läkarsekreterare vid Nyby vårdcentral. Hur har kraven på ökad tillgänglighet påverkat arbetet?
- Vi var trötta redan innan, och nu har arbetsbelastningen ökat ytterligare rakt över. Vi måste prioritera bort en del saker, exempelvis släpar utskrifter av journaler efter med en månad.
Magnus Lundahl, sjuksköterska och Eva Thörnqvist, distriktssköterska vid Eriksbergs vårdcentral säger så här: Det är vi som står för den ökade tillgängligheten på telefon, men utökade telefontider innebär samtidigt att patientflödet till distriktssköterskan minskar med 14 patienter i veckan.
- Möjligheten att bedriva rökavvänjningsgrupper och viktgrupper minskar också till följd av utökad tillgänglighet på telefon. Och det blir inte fler läkartider, säger Magnus Lundahl.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!