För en smÄbarnsförÀlder Àr orsaken lÀtt att ringa in.
â Vi Ă€r mer strukturerade, Ă€r vana vid att ha flera bollar i luften samtidigt. SĂ„ Ă€r det ju som förĂ€lder. Man har alltid saker att göra.
Det sÀger Frida Winthersén, som sjÀlv tillhör gruppen studerande förÀldrar. Hennes liv rymmer tre barn, sambo, hund, rektorsstudier pÄ distans, samt Àgandet och drivandet av en förskola. Hon trivs med tillvaron, men kÀnner ibland att det blir lite för mycket.
â Det Ă€r ett hĂ„rt tryck frĂ„n samhĂ€llet. Heltidsjobb och smĂ„barn Ă€r en ekvation som inte gĂ„r ihop, som jag ser det. DĂ€rför Ă€r det viktigt att hitta en balans och Ă€ndĂ„ kĂ€nna att man fĂ„r det viktigaste gjort.
Hon Àr knappast ensam om den upplevelsen. Att vara förÀlder Àr att leva i stÀndig rusningstid, med trötta barn, matsÀckar, vabbande, vobbande, högt tempo pÄ jobbet, inte sÀllan kombinerat med sömnbrist.
Enligt en undersökning utförd av Statistiska centralbyrÄn kÀnner hÀlften av alla svenska förÀldrar sig ofta tidspressade. Uppsidan med hetsen Àr att mycket blir gjort. Nedsidan Àr inte sÀllan en kÀnsla av otillrÀcklighet.
NÄgra av förÀldrarna vÀnder sig till Dorotea Pettersson för att fÄ stöd. Hon sadlade om efter att blivit utbrÀnd som lÀrare, skaffade en ny utbildning, plöjde litteratur och kallar sig nu "tidscoach". Hennes roll Àr att bistÄ med struktur - och en gnutta realism.
â FörĂ€ldrarna har ofta ett starkt behov av att saker ska flyta pĂ„ hemma som om de var pĂ„ jobbet. Men dĂ€r finns ett fĂ€rdigt mönster för hur saker ska göras. I ett hem har du inte det. Barnen kommer att bli sjuka. De kommer inte att klĂ€ pĂ„ sig ytterklĂ€derna nĂ€r du vill. Jag tror det skapar en frustration. Man fĂ„r sĂ€nka sina krav och fundera kring vad som Ă€r viktigast. Vad vill man göra med tiden som Ă€ndĂ„ finns?
Organisationsteorin rymmer gott om funderingar kring Àmnet effektivitet. NÄgot som kan vara effektivt kortsiktigt kan hota effektiviteten pÄ lÄng sikt. Och man skiljer pÄ begreppen inre effektivitet, som Àr att göra saker rÀtt, och yttre effektivitet, som Àr att göra rÀtt saker.
MÄnga blandar ihop det hÀr, hÀvdar Dorotea Pettersson, som föresprÄkar fokus och planering. NÀr möjligheten dyker upp ska du veta vad du ska göra.
â Att vara en verkligt effektiv förĂ€lder handlar ocksĂ„ om att plocka bort de bitar som inte Ă€r relevanta för dig och din familj. Det kanske inte Ă€r viktigt med dyra semestrar, att ha det jĂ€ttestĂ€dat, eller att alltid ha snittblommor i köket. Ăven om grannen har det sĂ„, sĂ€ger hon.
För tiden har pÄ allvar minskat. Dygnet har alltjÀmt 24 timmar, men den sammanlagda arbetstiden för tvÄ smÄbarnsförÀldrar ökade med tio timmar per vecka mellan 1976 och 2004. Framför allt handlar det om att kvinnor arbetar mer i dag. FÀrdigplockade matkassar och stÀdhjÀlp hjÀlper somliga, men samtidigt har en digital stress tillkommit - dÀr vi inte minst speglar oss i omgivningens resor, matlagning, aktiviteter och trÀning.
â MĂ„nga fĂ„r Ă„ngest av att stĂ€nga av mobilen. De Ă€r rĂ€dda för vad de ska missa, vill veta vad alla andra gjort under dagen, sĂ€ger Dorotea Pettersson.
JÀktandet till trots. För Frida Wintherséns del finns det en anledning till att hon ÀndÄ fortsÀtter fylla dagarna med sysslor.
â Jag tycker om hur mitt liv ser ut just nu. Jag gillar att det hĂ€nder saker och att se resultat. Jag har vĂ€rldens roligaste jobb och det Ă€r otroligt roligt att plugga ocksĂ„. Jag ser att det jag gör spelar roll. Det ger mig nĂ„got tillbaka.
Men en sak tycker hon Àr viktig att framhÄlla:
â Du mĂ„ste fĂ„ en energiboost dĂ„ och dĂ„, annars orkar du inte. Jag tar regelbundet tid för mig sjĂ€lv. Det bidrar till att jag inte stĂ€ndigt snurrar pĂ„ högvarv. (TT)
Fotnot: Rapporten om studerande förÀldrar i Sverige genomfördes av Institutet för arbetsmarknadspolitisk utvÀrdering. I studien jÀmfördes förÀldrar och andra studenter under Ären 1993-2005.