För tolv år sedan tog Ehsan Nasari studenten och hade då siktet inställt på att bli tandläkare. Några år senare kom han också att bli det, men på vägen dök något roligare upp. Som en del i en affärsplanstävling fick han möjligheten att starta ett eget bolag och därmed få bli entreprenör.
– Jag hade insett hur dyra tandläkarstolar är och startade då ett bolag med idén om att importera bra utrustning till ett billigare pris från Kina. Det var fantastiskt roligt, säger Ehsan Nasari.
Parallellt med tandläkarutbildningen började han läsa en praktisk entreprenörsutbildning.
– Medan mina kurskamrater spelade dataspel så skrev jag affärsplaner. Jag började mer och mer se mig som en företagare än en tandläkare. Det var så roligt att kunna starta något från noll och att göra affärer, skapa relationer och se företaget växa. Det var både spännande, utvecklande och kul, säger Ehsan Nasari.
Han berättar att han alltid haft en stark drivkraft, från födseln i Iran till i dag.
– Jag har kämpat och vågat samtidigt som jag alltid har haft ett behov av att få bekräftelse, något många har, särskilt entreprenörer.
Efter att Ehsan Nasari flyttat tillbaka till Uppsala tog han en kandidatexamen i ekonomi och kurser i strategisk kommunikation. I dag är han vd för Populate som han och några vänner startade 2006. Han beskriver Populate som en filmbyrå – en blandning mellan kommunikationsbyrå och filmproduktionsbolag.
– Vi är inte bara ett gäng kreativa personer som gör film utan strävar hela tiden efter något mer, förklarar han.
En undersökning bland stora företag visade att många ansåg att film var en viktig kommunikationskanal som skulle användas, men att få visste vad de ville få ut av den. Det blev Populates morot.
– Vi sätter filmen i ett affärsmässigt perspektiv och visar hur film blir ett strategiskt verktyg.
Som vd för en filmbyrå har Ehsan Nasari självklart ett stort filmintresse, men det är intresset för beteendevetenskap som särskiljer honom och byrån.
– Hur kan film användas för att påverka människor? Jag är otroligt intresserad av just det, säger han.
Med åren har listan över Ehsan Nasaris uppdrag växt och han är bland annat engagerad politiskt i Centerpartiet och inom olika företagsorganisationer.
– När man är 31 år är det lätt att känna sig smickrad av förfrågningar från olika håll. Men det kan också vara farligt. Jag har jobbat mycket på att lära mig tacka nej till saker. Man ska bara ge sig in i något om man känner att man kan ge allt, annars bör man låta bli, säger han.
Sedan sonen Alvin föddes har det varit enkelt att prioritera.
– Familjen är alltid absolut viktigast, säger Ehsan Nasari.
I sina olika engagemang kan han dra nytta av att han just är engagerad på många olika håll och anledningen till att det blivit så många är enkel.
– Jag vill engagera mig för att påverka saker i stället för att bara klaga på sådant som är dåligt.
Samtidigt måste man också få ha roligt.
– Man blir inte fullkomligt engagerad i något om det är påtvingat. Man måste älska det man gör.
Men trots att Ehsan Nasari säger att han verkligen älskar det han gör är han ännu inte nöjd. Viljan att utveckla företaget och inte minst sig själv är stark. Något han verkligen vill göra är att studera ett år utomlands, gärna på Harvard. Och kanske skriva en bok.