ACD, med Uppsala Airs tidigare vd Mattias Sjölund som delägare, har länge jobbat för att öka de kommersiella intäkterna på våra större internationella flygplatser. Nu har de en ny mobilapplikation i fokus.
– Appar finns det många av, men det som saknas är en som tydligt förhöjer användarnyttan på flygplatsen. Du som passagerare ska kunna ta kontrollen, säger Mattias Sjölund.
Han plockar fram sin egen Iphone och visar. Som resenär ska du direkt kunna reservera och betala en p-plats, sedan beställa produkter i taxfree om du vill eller hitta till olika platser i terminalerna. Du hittar runt genom en typ av gps-funktion.
Dubais internationella flygplats är först ut med att köpa licens för appen som lanserades i april.
– Ett 40-tal av världens större flygplatser tittar nu på möjligheterna att använda den här nya teknologin, säger Mattias Sjölund.
För varje flygplats som vill ha en licens och skräddarsydd app kostar det mellan 10 000 och 50 000 euro. Passageraren laddar ned den gratis.
– Flygplatsen tjänar pengar på dig när du kommer innanför säkerhetsfiltret och med appen kan du hinna göra av med mer pengar. Som konsument tjänar du också på appen. Du får förmodligen en mindre stressad upplevelse.
Och vad tjänar ni?
– På licensen och på alla mikrotransaktioner som görs när passageraren konsumerar.
Flygresenärer får ny app
Uppsalaföretaget Airport Commercial Development (ACD) är först i världen med en ny typ av mobilapplikation för flygplatser.
Mattias Sjölund har lansertat en flygplatsapp
Foto: Jörgen Hagelqvist
FAKTA
ACD:s affärsidé
Ägs av: Mattias Sjölund och Ian Lowden, med kontor i Uppsala och London, sedan 2010.
Bakgrund: Mattias Sjölund är entreprenör sedan länge och bland annat tidigare vd för Uppsala Air. Ian Lowden har jobbat inom flygplats- och flygbolagsbranschen sedan 70-talet.
Verksamhet: Som konsulter arbetar bolaget med att öka de kommersiella intäkterna på europeiska flygplatser.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!