Flygplatsen vid Ärna dröjer

Flygplatsen vid Ärna i Upp­sala kommer att bli fördröjd. Avtalet om nyttjanderätt väntar på regeringens godkännande och den planerade flygstarten i juli 2007 är nu utom räckhåll.- Det ser snarare ut som 2008, säger Mattias Sjölund, vd, Uppsala Air.

Uppsala2006-02-09 23:02
Det är försvarets fastighetsägare och hyresvärd, Fortifikationsverket, som bett finansdepartementet titta på lämpligheten i att ingå avtal med ett privat bolag.
- Vi tycker ju inte att det kan finnas några hinder för statens räkning. Men nu har de gjort sin hemställan och ärendet ligger där det ligger, utan möjlighet för oss att påverka processen, säger Mattias Sjölund.

Stilla i sex månader
Avtalsfrågan har stått still i sex månader, säger han. Uppsala Air skulle enligt planen ha lämnat in sin miljökonsekvensbeskrivning före årsskiftet. Under 2006 skulle miljöprövningen äga rum, det civila området av flygplatsen byggas och klassificeringen för tung civil trafik blivit klar.
- Förhoppningarna för det här året har grusats på grund av fördröjningen, säger Mattias Sjölund som ändå vill vara optimist.
— Förutom förseningen påverkas inte projektet negativt. Med ­lite tur kan vi kanske vara i gång senhösten 2007, även om det lutar åt 2008, säger han.
Uppsala Air går vidare med verksamheten. De nuvarande ägarna är styrelsens fem personer som äger 30 procent av bolaget. I bakgrunden finns kapitalstarka profiler från Uppsalas näringsliv, ännu så länge med mind­re ägar­andelar.
— För närvarande är inte några nya investerare aktuella, säger Mattias Sjölund.
Medan utvecklingen på Ärna står still försöker bolaget i stället att med större intensitet informera om planerna norr om staden. På torsdagskvällen hölls ett informationsmöte på SAS Radisson Gillet där bland andra konsulten Andre Morrell berättade om vad
en flygplats kan betyda för en stad och det lokala näringslivet.

"Korrekt bild"
- Vi vill med den här informationen ge en korrekt bild av driften av flygplatsen och dess konsekvenser. Vi vill skapa en dialog med de särintressen som säger sig veta vad en civil flygplats vid Ärna skulle innebära.
- Svaret är att vi inte vet eftersom konsekvenserna inte utretts ännu, säger Mattias Sjölund.
Informationsmöten kommer att ges fortlöpande från och med nu, med cirka en och en halv månads mellanrum. De riktar sig till politiker, företag och intresserade Uppsalabor.
Finansdepartementet kan i dag inte ge besked om när ett eventuellt klartecken för avtalet mellan Uppsala Air och Fortifikationsverket kommer.
- Det är en unik frågeställning. Eftersom kommunen inte är medfinansiär blir det första gången ett liknande avtal sluts med helt privata intressen. Frågan måste manglas politiskt först, säger ­Joakim Jägare, departementssek­reterare som handlägger ärendet.
Han försäkrar att departementet jobbar aktivt med frågan och att svaret inte ska dröja i onödan.
— Vi är medvetna om att det handlar om personer som satsat egna pengar och att det måste vara frustrerande att vänta. Vi gör vad vi kan, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om