Flygplansmotor från dramatisk krasch tillbaka på F 16

Förra våren bärgades en gammal flygplansmotor utanför Öregrund efter 56 år på havets botten. Den kommer från en J26 Mustang som störtade på platsen 1948. Nu har motorn återbördats till F16 vid Ärna varifrån planet lyfte en gång i tiden.

Uppsala2005-04-15 00:00
Det var ett antal unga kadetter från F16 i Uppsala som var ute och flög den här dagen, 13 februari 1948. Olyckan inträffade när de närmade sig stora Käringön sydost om Öregrund.
- De skulle lära sig svänga och hålla höjd när de kommer in i molnen. Piloten i olycksplanet har inte värmen på vilket gör att givaren på instrumenten fryser. När han kommer ut ur molnen är flygplanet upp och ner. Han har svårt att hitta horisonten och vända det rätt igen, berättar Lennart Karlsson f d driftsingenjör vid F16.
Planet störtade på Käringön och trasades sönder fullständigt när det kanade över träd och stenar. Den 25-årige kadetten dog omedelbart.
- Piloten gjorde nog mer än ett fel. Han var ovan och säkert lite nervös. Och så var det ju fredag den trettonde ...

Kanar ut på isen
Vid kraschen kanar motorn ut på isen och sjunker sedan i djupet. Först i maj 2004 lokaliserades den med hjälp av sk Side Scan Sonar på 16 meters djup av en grupp som leddes av Hans Erik Danielsson från Ludvika. Det skedde efter ett omfattande arbete där han bland annat sökt upp och talat med ögonvittnen till olyckan i Öregrund och Östhammar.
- Det är två damer som ägde de här öarna, berättar han och tillägger att händelsen vållade stor uppståndelse när det begav sig.
- På bilder kan man se att det var massor med sparkar ute på isen efter folk som hade tagit sig ut för att titta.
Tre veckor efter att motorn hittats bärgades den genom att en luftsäck kopplades till den och fylldes med tryckluft. Sedan dess har den funnits i Ludvika men nu i helgen hämtades den av några medlemmar i museigruppen på F16.
För de flygintresserade är motorn ett fynd. Det är en Rolls Royce Merlin V12:a med 1 700 hästkrafter.

Vackert ljud
- Motorn är känd för att den lät så vackert. Alla som minns Mustang vill höra den låta igen, säger Lennart Karlsson.
Men motorn från haveriet vid Käringöarna är alltför skadad för att det ska vara möjligt att renovera den. I stället kommer Hans Erik Danielsson att få ta två kolvar från den till en pågående renovering av en likadan motor från ett plan som hittades vid Tämnaren i Norduppland 2002. Därefter ska den rengöras och ställas ut på F16:s garnisonsmuseum.
- Vi har en samling av de första flygplanen som användes här men ett propellerplan är svårt att få tag i. Det här är ett guldägg för oss eftersom motorn kommer härifrån och har ett historiskt värde, säger Lennart Karlsson.
Han berättar att museigruppen strävar efter att få tag i allting som har en anknytning till F16, vare sig det är nergrävt eller ligger på havsbotten.

Extra känslosamt
Den här gången har man lyckats. En Rolls Royce Merlin V12:a har hittat tillbaka till den plats där allting började för 57 år sedan. En av de inbjudna när den visades på torsdagskvällen var Rolf Ereback som skickade ut piloterna på den där olycksaliga flygningen 1948.
- För honom är det nog lite extra känslosamt, säger Lennart Karlsson.

UNT-fakta


J26 Mustang, eller P-51 Mustang, som propellerflygplanen hette ursprungligen tillverkades av North American åt britterna. De användes av de allierade som stridsflygplan under andra världskriget. 26 oktober 1940 flög flygplanet för första gången och det sägs ha varit ett av krigets bästa jaktflygplan, inte minst pga sin höga hastighet. I slutet av kriget köptes begagnade Mustanger in till Sverige. F16 blev utvalt som den första flygflottilj som försågs med planen 1945 och ett 60-tal plan flögs där till 1952. Därefter såldes de vidare till andra länder.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!