Flygresor genererar stora mängder växthusgaser och både landstinget och kommunen har under flera år försökt minska resandet för att nå klimatmålen.
Redan 2008 uppmanade Uppsala universitet, Landstinget i Uppsala län, Uppsala kommun och Länstyrelsen i ett dokument kallat Stoppa onödan sina anställda att flyga mindre.
Under de senaste åren har resandet minskat. Men 2011 vände det upp igen. Landstinget noterade en ökning med nära tio procent.
– Det är inte bra men ser man det över en fyra års period så är det inte dramatisk. Ambitionen är att minska koldioxidutsläppen med 20 procent under fyra år. Med förra årets ökning av flygresorna så steg de med 3,6 procent, säger Jan Wickström som är miljösamordnare vid landstinget.
Landstinget har en policy som säger att personalen ska använda tåget inom en 50-mils gräns för att minska de kortare inrikesresorna. Statistiken visar dock att samtliga förvaltningar utom lasarettet i Enköping ökade inrikesresandet förra året. Även utrikesresorna ökade.
– Vi måste följa upp arbetet internt. Samtidigt kommer Akademiska sjukhuset att utveckla arbetet med telemedicin. Det är en åtgärd som ska minska resandet, säger Jan Wickström.
Uppsala kommun, som satt som mål att minska utsläppen kraftigt till 2020 för alla kommuninnevånare, ökade de egna utsläppen från flyget med 17 procent förra året. Det korta resandet ökade mest, trots att kommunen har en resepolicy som säger att de anställda ska välja tåg på kortare sträckor.
– Vi kommer att stöta på förvaltningarna om att de ska undvika att ta flyget inrikes för resor under 50 mil, plus att de ska välja direktflyg vid längre flygningar. Vi måste tänka oss för vid varje resa. Samtidigt är det viktigt att vi kan ha ett internationellt utbyte, säger klimatstrateg Björn Sigurdson vid Uppsala kommun.
Kommunen planerar att införa ett internt system där flygresandet prissätts. De förvaltningar som inte håller sig till resmålen tvingas betala en avgift för det i efterhand. Björn Sigurdson har inga siffror på vad det kommer att ge i form av minskade utsläpp.
– Men det innebär att vi skärper kraven, säger han.
Uppsala universitet ökade sina totala utsläpp kaftigt förra året. För korta resor under 50 mil med 78 procent och för långa resor med 16 procent. Samtidigt minskade tågresorna med 8 procent.
– Vi flyger redan i dag väldigt mycket och det beror på att vi som universitet har så mycket internationella kontakter. Att få ner utsläppen är viktigt. Därför ror jag inte att flygresorna kommer att minska de närmaste åren, säger Karolina Kjellberg enhetschef med ansvar för miljöfrågor.
Hur kommer det sig att de korta flygresorna ökar så kraftigt?
– En delförklaring är troligen vintervädret som drabbade tågen hårt. Man valde att ta flyget till exempelvis Göteborg för att vara säker på att komma fram i tid. Åren innan reste fler med tåg, säger Karolina Kjellberg. Dessutom expanderade verksamheten under 2011 med nästan 350 personer. Det innebär fler resor.
Hon hoppas dock att universitetet ska kunna minska flygresorna på sikt genom att satsa mer på webb- och videokonferenser.
Länstyrelsen är den enda av de fyra förvaltningarna som minskade sina utsläpp från flyget förra året.