Flygdagarna sommarens största folkfest

Tivoli, sockervaddsstånd och korvmojar. Picnic med matsäck och en tupplur i skuggan. Och, förstås — flygplan. I luften, loopande eller rollande och på marken som utställningsföremål.Som en stor folkfest såg det ut på F 16 i Uppsala, då Flygdagarna, eller Air Show 2001, ägde rum i helgen.

Team 60 visar upp sig.

Team 60 visar upp sig.

Foto: Pelle Johansson

Uppsala2001-08-27 00:01
Människor i alla åldrar åkte till Uppsala under helgen för att se flygshowen, men också prova på de olika aktiviteterna som pågick runt omkring.
— Jag väntar på de stora planen, sa Marie Jansson från Björklinge utanför Uppsala och syftar på bland andra JAS 39 Gripen, som snart ska lyfta.
— Jag tycker att det är lite häftigt att se — jag åker ju förbi här varje dag och det är roligt att få se en uppvisning. Det är bra att de visar upp sig och att folk får se vad pengarna går till. Men det är synd att de lägger ned.
Den som ville kunde testa en flygsimulator. "Resenären" fick sitta på en bänk inne i något som liknade en avkapad cockpit. Cockpit krängde hit och dit och genom att samtidigt titta på en skärm, där "flygturen" utspelade sig ur resenärens perspektiv, skulle det kännas som att starta, flyga och landa.
— Det var värt pengarna, men inte helt realistiskt. Det var främst färgerna på skärmen som gjorde att det inte kändes riktigt verkligt, tyckte Lisa Röjvall från Uppsala.

Högt buller
Där fanns också unga killar som fick prova på hur det kan gå till under en flygbasjägarutbildning, genom att kränga på sig tung packning och springa över åkrarna.
Med jämna mellanrum var det svårt att höra sin egen röst. Det var när de olika programpunkterna i flygshowen ägde rum. Det bullrade så högt, att ett enda plan på håll lät som minst fem, sex. Som tur var delades öronproppar ut vid entrén.
Förutom spektakulär wingwalking, att gå på flyplansvingar, bjöds det också på flyguppvisning av utländska flygplan. Plan och piloter från Storbritannien, Frankrike och Norge fick visa vad de gick för. Sverige ståtade bland annat med Team 60, piloter som undervisar på F 10 i Ängelholm, och nämnda JAS 39 Gripen, som flögs både i formation och som enstaka plan.
— Jag väntar på Patrouille Suisse och JAS-gruppen i finalen. De flyger med en sådan oerhörd precision. Det är svårt att förstå vilken noggrannhet de flyger med, säger Leif Karlsson, Uppsala.

Värt pengarna
Patrouille Suisse kommer från Schweiz och flyger med rödvita plan. Tillsammans utförde de halsbrytande nummer, där de ibland korsade varandras flygbana. Vackert att se var när ett plan flög strax för ett annat och det andra planet "rollade" runt det första planets rök. Eller när de gjorde en regnbåge av rök innan de försvann in bland molnen.
Leif Karlsson tycker att Flygdagarna absolut var värda de pengar de kostade att ordna.
— Det finns ju ett enormt intresse. Inte många evenemang lockar så här många åskådare. Själv är jag främst intresserad av flygning och flygmaskiner — inte av försvaret. Det intresset sitter i själen och får kosta vad det vill!
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om