Drönare i närheten av flygplatser har under senare år orsakat många och kostsamma förseningar för flyget.
– De nya reglerna gör att vi får ett mer effektivt nyttjande av luftrummet samtidigt som det innebär förbättrad säkerhet, säger Jan-Olof Ehk, flygsäkerhetschef på Luftfartsverket.
Tidigare krävdes tillstånd från flygtrafikledningen för att flyga drönare inom flygplatsernas kontrollzoner. Men det nya regelverket möjliggör nu flygning med drönare inom kontrollzonerna under vissa förutsättningar, som till exempel en högsta flyghöjd på 50 meter och att piloten inte flyger närmare än 5000 meter från närmaste bana.Men vid militära flygplatser som Ärna är gäller 10 meter som högsta tillåtna flyghöjd.
Även det utbildningskrav som tidigare krävdes för nattflygning har tagits bort. Det som nu krävs är att drönaren har belysning.
Tidigare krävdes tillstånd från flygtrafikledningen för att få flyga drönare inomhus i hus som ligger inom kontrollzonerna. Men det kravet är nu borttaget. Så nu är det fritt fram att flyga drönare i sitt eget vardagsrum.
De nya reglerna innehåller även restriktioner. Transportstyrelsen har tagit fram en karta, mindrönare.se, som bland annat innehåller restriktionsområden som kärnkraftverk och naturreservat där det är olagligt att flyga.
Bo Lundvang, som är en kommersiell drönarpilot från Västerås, välkomnar de nya reglerna och säger att det blir lättare att arbeta med flygfoto.
– Men det är fortfarande en snårskog av regler som måste följas av alla hobbyflygare. Transportstyrelsens sajt för drönare är en bra start, och jag skulle vilja uppmana alla som ska lyfta med sin drönare att ta en noggrann koll på kartan, säger Bo Lundvang