Flyg tillåts i vardagsrum

Den 1 februari infördes nya regler kring flygning av drönare. Det nya regelverket innehåller en del lättnader för flygning inom militära flygplatser som Ärna där max flyghöjd är tio meter.

Intresset för drönarflygning har ökat kraftigt i Sverige. drönare är obemannade flygfarkoster som kan användas från allt till nöjesflygning till övervakning, fotouppdrag och sökande efter försvunna personer.

Intresset för drönarflygning har ökat kraftigt i Sverige. drönare är obemannade flygfarkoster som kan användas från allt till nöjesflygning till övervakning, fotouppdrag och sökande efter försvunna personer.

Foto: Johan Nilsson / TT

Uppsala2018-02-05 09:00

Drönare i närheten av flygplatser har under senare år orsakat många och kostsamma förseningar för flyget.

– De nya reglerna gör att vi får ett mer effektivt nyttjande av luftrummet samtidigt som det innebär förbättrad säkerhet, säger Jan-Olof Ehk, flygsäkerhetschef på Luftfartsverket.

Tidigare krävdes tillstånd från flygtrafikledningen för att flyga drönare inom flygplatsernas kontrollzoner. Men det nya regelverket möjliggör nu flygning med drönare inom kontrollzonerna under vissa förutsättningar, som till exempel en högsta flyghöjd på 50 meter och att piloten inte flyger närmare än 5000 meter från närmaste bana.Men vid militära flygplatser som Ärna är gäller 10 meter som högsta tillåtna flyghöjd.

Även det utbildningskrav som tidigare krävdes för nattflygning har tagits bort. Det som nu krävs är att drönaren har belysning.

Tidigare krävdes tillstånd från flygtrafikledningen för att få flyga drönare inomhus i hus som ligger inom kontrollzonerna. Men det kravet är nu borttaget. Så nu är det fritt fram att flyga drönare i sitt eget vardagsrum.

De nya reglerna innehåller även restriktioner. Transportstyrelsen har tagit fram en karta, mindrönare.se, som bland annat innehåller restriktionsområden som kärnkraftverk och naturreservat där det är olagligt att flyga.

Bo Lundvang, som är en kommersiell drönarpilot från Västerås, välkomnar de nya reglerna och säger att det blir lättare att arbeta med flygfoto.

– Men det är fortfarande en snårskog av regler som måste följas av alla hobbyflygare. Transportstyrelsens sajt för drönare är en bra start, och jag skulle vilja uppmana alla som ska lyfta med sin drönare att ta en noggrann koll på kartan, säger Bo Lundvang

Drönarflyg i kontrollzoner

De nya reglerna som började gälla 1 februari möjliggör flygning inom flygplatsernas kontrollzoner under följande förutsättningar:

För drönare med vikt över sju kilo gäller andra regler..

Piloten inte flyger närmare än 5000 meter till närmaste bana och en kilometer till närmaste helikopterflygplats.

Max flyghöjd 50 meter inom flygplatsers kontrollzoner. 10 meter vid militära flygplatser.

Topphastigheten inte överstiger 90 kilometer i timmen.

Att drönaren är märkt med förarens kontaktuppgifter samt att den är inom synhåll för föraren.

Är flygplatsen militär gäller en högsta flyghöjd på tio meter som Ärna i Uppsala.

Bilder som fotas från drönare måste godkännas för pulicering av Lantmäteriet innan de används.

Den maximala flyghöjden utanför kontrollzoner (övriga delar av landet)) är 120 meter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!