20 kilometer i timmen är den påbjudna hastigheten över den gamla bron som nu omges av byggbaracker, gräv- och pålmaskiner och jordhögar. Pålningen av stöden till den provisoriska bron går enligt tidtabellen, och i december kommer den provisoriska bron att lyftas på plats.
– Då kan rivningen av gamla bron påbörjas, och den nya Flottsundsbron börja byggas, säger Michael Eriksson, gatuchef i Uppsala kommun som ansvarar för brobygget.
Det innebär att provisoriet kommer att vara förbindelselänk mellan Knivsta och Uppsala kommuner under ett och ett halvt år. Den bron är enkelfilig, och tidreglerade trafikljus kommer att styra trafiken. För båttrafiken innebär brobygget också nya regleringar:
– Från 15 oktober till 15 april 2016 är farleden helt avstängd, men under sommarmånaderna kommer den provisoriska bron att lyftas undan på bestämda klockslag några dagar varje vecka så att tur- och andra större båtar kan passera. Tiderna har bestämts i samråd med rederier och småbåtsföreningar, säger Michael Eriksson.
Den segelfria höjden under den provisoriska bron kommer att vara fem meter, så många mindre båtar kommer att kunna passera utan att passa öppningstiderna.
När väl den nya klaffbron är på plats blir trafiksituationen en helt annan. Den nya bron blir 13 meter bred, med två filer för motortrafik och gång- och cykelbanor på båda sidor. Den segelfria höjden vid normalvattenstånd kommer att öka från 3,8 meter till 4,5 meter.
– Sjuttio centimeter låter kanske inte så mycket, men för småbåtarna gör de ändå ganska stor skillnad, säger Mikael Andersson, Uppsala kommuns projektledare vid Flottsundsbron.
Brobyggnaden är den största delen av det pågående projektet, men i planerna för området ingår också nya gång- och cykelvägar som kommer att binda samman naturområdena norr och söder om väg 255 på Knivstasidan, och en parkeringsplats på norrsidan för att öka tillgängligheten till naturreservatet.
– I avsiktsförklaringen som kommunalråden för Uppsala och Knivsta har skrivit är planen att Knivsta ska bygga gång- och cykelvägar vidare ned till i första hand Krusenberg och därefter till Vassunda. Det kommer att göra hela strandområdet längs Fyrisån och Ekolsundsviken mera tillgängligt för Uppsala- och Knivstabor, säger Michael Eriksson.
Uppsala kommun betalar den nya bron och upprustning av området runt omkring. Totalkostnaden beräknas till 140 miljoner kronor. Under förutsättning att erforderliga beslut tas så planerar Knivsta kommun utbyggnaden av cykelvägarna.