Flickor med lindrig utvecklingsstörning lättare offer för sexuella övergrepp

Unga tjejer med lindrig utvecklingsstörning faller lätt offer för sexuella övergrepp. Men det behöver inte vara så. På Fyrisskolan diskuterar tonårstjejer hur man sätter gränser. Samtalsgruppen är unik och en del av ett EU-projekt som nu ska spridas över landet.

Uppsala2009-03-18 08:00
Unga flickor med lindrig utvecklingsstörning löper större risk att utnyttjas sexuellt, bli hotade, slagna, instängda mot sin vilja och misshandlade.
Det här visar forskning. Ett färskt exempel på att det ser ut på det här sättet rapporterade också UNT om bara för några veckor sedan. Då inleddes rättegången mot tre unga män som misstänks ha drogat och våldtagit en ung flicka med lättare utvecklingsstörning.
- Flickorna ser ut som vem som helst på utsidan och vill oftast vara som alla andra. Många försöker dölja sitt handikapp och gör allt för att smälta in. Eftersom de inte alltid förstår vad deras handlingar kan få för konsekvenser, hamnar de lättare i riskfyllda situationer, berättar Pia Sörås Staflin, projektledare för den svenska delen av EU-projektet.

Projektet startades i mars 2007 på Fyrisskolans gymnasiesärskola och omfattar unga flickor med intellektuellt funktionshinder i Sverige, England och Italien.
På Fyrisskolan har 10 tjejer jobbat med jagstärkande övningar i en samtalsgrupp som lever vidare även om projektet nyligen avslutades. De har också varit med och tagit fram arbetsmetoder och bidragit med sina erfarenheter till ett interaktivt webbaserat utbildningsmaterial som ska spridas till berörda instanser över landet.
Och just arbetet med att stärka flickornas självkänsla har gått som en röd tråd genom hela projektet. Flickor med intellektuellt funktionshinder får sällan prata om sig själva och beskriva sina egna erfarenheter. Men här har de fått göra det.
- Flickorna drar till sig en grupp män som är snabba med att pejla in deras svagheter och som utnyttjar dem sexuellt. De är ganska lättledda och inte vana att tas på allvar. Med starkare självkänsla vågar man stå upp för sig själv och sin egen kropp, säger Kerstin Lönnström, lärare på Fyrisskolan.

Hon har jobbat med tjejerna i samtalsgruppen och dagligen fått exempel på vad dålig självkänsla kan leda till.
- Det kan vara viljan att bli sedd som en vanlig tjej för att man skäms för sitt handikapp. Den drivkraften går lätt överstyr. Många vill ha en kille utan funktionshinder och då går man med på saker man inte borde göra, säger Kerstin Lönnström.
I gruppövningar har flickorna fått träna på att tänka efter, ta ställning och våga framföra sin egen åsikt. Erfarenheter av att känna igen riskfyllda situationer gör att riskerna för övergrepp minskar.

Ett exempel:"En tjej har varit ute med sina vänner. Hon har druckit och känner sig berusad. Det är kallt ute, hon har missat bussen men har inga pengar till taxi och börjar promenera hem. På vägen stannar två killar i en bil och frågar om hon vill ha skjuts. Vad gör hon då? Tackar ja? Tackar nej?"
- Rollspel är ett bra sätt att träna sig i att stå för sina åsikter, lita till sin magkänsla och motivera sitt ställningstagande, säger Kerstin Lönnström.
Men även om flickorna löper större risk att utnyttjas, är allt i livet inte farligt. Man ska kunna säga ja när man verkligen vill något. Det har de också fått diskutera.
- Dessutom är det viktigt att komma ihåg att de här tjejerna är individer med olika behov. Diagnoser med samma namn kan ta sig olika uttryck, man kan inte dra alla över en kam, säger Pia Sörås Staflin.

Vad flickorna har gemensamt är svårigheter att ta in information, bearbeta och sortera intryck och erfarenheter, göra val, omsätta kunskaper i praktiken, abstrakt tänkande, distans till andra människor, att tolka andras ansiktsuttryck och kroppsspråk.
Och just svårigheterna att se konsekvenserna av sitt handlade är ganska typiskt.
- En tjej tyckte att en fest utan alkohol är lika trist som en julafton utan julklappar. Det blev en bra ingång till att prata om alkoholens effekter, säger Kerstin Lönnström.
När det gäller flickornas sammanfattning av projekttiden har alla lyft fram kamratskapen i gruppen som något positivt. I början kände de inte varandra och var misstänksamma, på slutet kände de respekt för varandras åsikter. Majoriteten tyckte till en början att det var känsliga ämnen som togs upp. Men med tiden växte självkänslan i takt med att de vågade stå för sina åsikter.
Fakta
Fyrisskolans gymnasiesärskola, Uppsala kommun och samarbetspartners i Storbritannien och Italien står bakom en ny webbsida som ska stärka självkänslan hos unga kvinnor i åldern 16-21 år med lindrig utvecklingsstörning. På www.respect4me.org finns ett trespråkigt utbildningsmaterial. Där får man möta tre unga tjejer från Sverige, Storbritannien och Italien. I de riskfyllda situationer som uppstår ska man försöka sätta sig in i vad som är bäst att göra.
Från Fyrisskolans gymnasiesärskola har en tjejgrupp varit med i arbetet med att bygga upp webbplatsen. Arbetet startades i mars 2007 och har pågått i två år. Det är ett EU-projekt som initierats av Fyrisskolans gymnasiesärskola.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om