Flickor lyckas oftare höja betyg
Pojkar missgynnas när betygen ska sättas. Det menar en Uppsalalärare, som granskat resultaten från de nationella proven och betygen i hela landet. Flickor lyckas oftare än pojkar få höjt betyg jämfört med sina resultat på nationella proven.
— Flickor får mycket oftare höjt betyg än pojkar, säger Maria Nycander, nyligen klar med sin lärarutbildning i Uppsala.
I sitt examensarbete på lärarutbildningen gick hon igenom statistik för niondeklassares resultat i de nationella proven från 1998 och framåt. Hon jämförde sedan med elevernas slutbetyg.
Tendensen är likadan för alla år och för alla tre ämnen som provet ges i. I genomsnitt har tio procent av flickorna höjt sitt betyg jämfört med resultaten i nationella proven. Av pojkar är det endast en procent.
— De flesta tror att pojkar gynnas i betygen jämfört med de nationella proven, man tycker att de syns och hörs så mycket i klassrummet. Därför vill man kanske lyfta flickorna när betygen sätts, resonerar Maria Nycander.
I två stora internationella jämförande studier får pojkar bättre resultat än flickor i matematik och naturvetenskapliga ämnen som fysik, kemi.
— Ändå får de lägre betyg än fickor i de ämnena, säger Maria Nycander.
Rapport om könsskillnader
Senare i höst kommer Skolverket med en stor rapport om könsskillnader i skolan. I den har även Skolverket gjort jämförelsen mellan provresultat och slutbetyg och får fram samma skillnader som Maria Nycander.
— Proven är inte utslagsgivande i bedömningen för betygen. Andra saker ska vägas in. Kanske kan flickor bättre svara upp mot lärarens krav, att de har förstått koden bättre. De läser läxor bättre, vet hur man svarar på frågor, säger Lena Hammarberg, undervisningsråd på Skolverket.
— Det är inget som säger att det är fel. Men om systemet är så att det går till en grupps nackdel är det något man måste undersöka, säger hon.
I dag undervisar Maria Nycander på Grafiskt Utbildningscenter (GUC) i naturvetenskap och ska själv sätta betyg på elever.
— Jag tycker att betygssättning är jättesvårt. Det är det värsta med att vara lärare.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!