Polisen vill att säkerheten förbättras i den mörklagda korsningen som just nu saknar trafikljus.
– Intentionen med ombyggnaden är säkert god men genomförandet kunde ha varit bättre. Det är stora gator, mycket trafik och hela trafikmiljön är svår att ta in. Att ta bort alla ljus i en sådan korsning verkar inte riktigt lyckat, säger Mats Östman, chef för Uppsalapolisens trafikavdelning.
Boende vid korsningen vittnar om rena vilda västern-scener när bilister, fotgängare och cyklister – åtskilliga utan ljus – försöker ta sig över den mörklagda korsningen som under ombyggnaden dessutom saknar trafiksignaler.
I början av november skadades en cyklist allvarligt när han blev påkörd av två bilar i korsningen. Dessutom finns rapporter om en rad mindre olyckor i samband med ombyggnaden. Polisen har tagit kontakt med kommunen som nu ska undersöka vilka åtgärder som kan sättas in:
– Får vi sådana signaler så måste vi naturligtvis se över vad som kan göras för att förbättra säkerheten, säger Tom Karlsson, gatu- och parkchef i Uppsala kommun.
Fram till mitten av december räknar kommunen med att trafiksignalerna förblir släckta. Vattholmavägen ska rätas ut intill korsningen och körfälten smalnas av. På Råbyvägen i riktning mot polishuset slopas ett av körfälten och omvandlas till kantstensparkering. Effekten blir att korsningen dras samman, bland annat för att ge trafikanterna bättre överblick. Som en konsekvens måste trafiksignaler och belysningsstolpar monteras ned och flyttas samt signal- och elledningar dras om.
Längs Vattholmavägens västra sida, intill de nybyggda bostadshusen på Kapellgärdet, anläggs en gång- och cykelväg till korsningen med Gamla Uppsalagatan. Inte långt därifrån, i korsningen Väderkvarnsgatan - Vaksalagatan, pågår ännu ett gatuarbete som påverkar framkomligheten. Även här får bilister, oskyddade trafikanter och anläggningsarbetare klara sig utan trafikljus. Kommunen förbereder för prioritering av busstrafiken i korsningen och på ett stråk längs Väderkvarnsgatan, samtidigt som asfaltbeläggning och trafiksignaler förnyas.
– Trafiksignalerna är från 1980-talet och i behov av modernisering. Vi uppgraderar styrutrustningen och fräser ned nya metallslingor i gatorna som känner av trafikströmmarna, säger Sampo Hinnemo på kommunens kontor för samhällsutveckling.
Bussprioriteringen i korsningarna på Väderkvarnsgatan, mellan Råbyvägen och Hjalmar Brantingsgatan, tas i bruk under nästa år om tidsplanen håller. Metoden är av samma slag som används på Luthagsesplanaden och innebär att ljusen i korsningarna känner av när en buss närmar sig.
Delar av arbetet har skett nattetid. I slutet av veckan asfalteras gatorna, om inte vädret sätter stopp. Därefter beräknas trafikläget lätta. På Dragarbrunnsgatan, som länge varit avstängd mellan S:t Persgatan och Vaksalagatan för fjärrväme- och beläggningsarbeten, är jobbet inne på slutspurten. Gatan öppnar 30 november om tidsplanen håller.
Ytterligare ett vägarbete har under hösten pågått på riksväg 55 vid anslutningen från Bärbyleden och utfarten från Flogsta. Genom att utnyttja vägrenen har Trafikverket bland annat utökat till två körfält västerut för att få trafiken att rulla smidigare. Ombyggnaden beräknas bli färdig i slutet av denna vecka. Åtgärden genomförs i väntan på den större ombyggnaden av vägen, mellan Berthåga och Kvarnbolund, som skjutits på framtiden.