Både cykelvägen till Starbo och den till Håga by har varit efterlängtade under lång tid, enligt Daniel Fritz, trafikplanerare på Uppsala kommun. Förhoppningen är att bygget komma i gång under 2020 eller 2021.
– Nu har vi hittat en lösning där cykelvägen går lite längre från väg 55 än vi först hade tänkt, vilket löste en del problem, säger Daniel Fritz.
Även satsningen på snabbcykelleder fortsätter. Nästa snabbcykelled ska påbörjas till hösten och gå från Kvarntorget via Gränbyparken till Gränby centrum, med en gren till Gränby sportfält.
En annan cykelväg som diskuterats länge och som nu preliminärt fått byggstart 2023 är anslutningen från Gamla Uppsala via Disagården till gamla E 4 norr om Ärna. Tanken är att det ska bli en anslutning till den cykelväg som Trafikverket bygger längs väg 600 ut till Björklinge.
Cyklisterna längs med snabbcykelleden mot Gamla Uppsala kommer också att få bättre prioritering vid trafiksignalerna vid Gamla Uppsala-gatan samtidigt som en slinga för automatisk detektering grävs ner i marken. Detta är ett trendbrott jämfört med hur korsningar planerats tidigare. Nu läggs slingan 20–30 meter från korsningen, vilket ligger i linje med Trafikverkets råd, och inte någon meter från korsningen som man gjort på andra platser i staden.
– När vi byggde snabbcykelleden var det tänkt att det skulle vara signalprioritering för cyklister längs den sträckan. Det sker små, små steg till förbättringar, säger Daniel Fritz.