Flera cykelställ i centrum hotade

Sedan ombyggnaden av Dragarbrunnsgatan drog i gång för ett par år sedan har hundratals cykelställ försvunnit från centrala Uppsala. Och i takt med att centrum byggs om riskerar den siffran att öka ännu mer de kommande åren.

Cykelparkeringen på Smedsgränd riskerar att försvinna.

Cykelparkeringen på Smedsgränd riskerar att försvinna.

Foto: Hans E Ericson

Uppsala2011-12-21 08:54

I de centrala delarna av Uppsala görs dagligen omkring 55 000 cykelturer. Men att hitta någonstans att ställa cykeln kan bli allt svårare. I och med uppfräschningen av Dragarbrunnsgatan har redan 250 ställ tillfälligt försvunnit.
– Vi får se hur det ser ut när man har möblerat klart i framtiden. Men om man räknar innan man började bygga om så rör det sig om cirka 250 ställ, säger Sven Ekman, trafikplanerare på gatukontoret.

Och framtiden ser oviss ut för cyklister i centrum. Just nu utreder gatukontoret en rad förslag för att förändra centrala Uppsala. Förslagen berör alltifrån nya entrémiljöer till byggandet av uteserveringar. Enligt gatukontorets egna beräkningar kan så många som 480 ställ försvinna från bland annat Dragarbrunnsgatan, Bangårdsgatan och Smedsgränd.
– Det är en värsta scenariosiffra. Det betyder inte att det kommer att bli så. Många ersätts när vi börjar med det nya cykelgaraget vid centrum. Samtidigt växer stadens finrum och då är det svårt att ha cyklar överallt, säger Tom Karlsson, chef på gatukontoret i Uppsala.

Hur många cykelparkeringar som tas bort kan inte gatukontoret svara på. Trots att det hela tiden skapas nya ställ så gör inflyttningen att det blir svårt att hålla jämn takt.
– Jag kan inte säga någon exakt siffra. Vi ska hela tiden bygga nya ställ och befästa Uppsala som en cykelstad. Men man kan inte räkna med att kunna cykla hela vägen fram till butikerna längre, säger han.

Utvecklingen upprör Miljöpartiet som anser att cykelfrågan inte prioriteras från kommunens sida.
– Färre kommer att cykla när tillgängligheten försämras. Man borde kunna planera så att cykelställen smälter in i stadsmiljön, säger Maria Gardfjell (MP).
Men det är inte bara kommunen som planerar att ta bort sina ställ. Även på privat mark, bland annat vid S:t Per-gallerian och utanför Åhlénshuset, riskerar cykelparkeringar att tas bort. För att komma till rätta med problemen vill Miljöpartiet att kommunen anställer en tjänsteman med särskild koll på cykelfrågor.
– Vi har länge velat ha någon som ansvarar för cykelplaneringen. Någon som har kompetens att planera och som samtidigt kan arbeta med framkomligheten och säkerheten för cyklisterna. Det är inte acceptabelt som det ser ut nu, säger Maria Gardfjell.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!