Enligt Peter Svensson, brandingenjör på Uppsala brandförsvar, är toppen gissningsvis orsakad av att många rört sig i trafiken senaste tiden. Han ser den här typen av bränder som mycket ovanlig.
– Det är nog en tillfällighet. Kombinationen hög trafikintensitet, hög värme och att bilen får jobba hårdare kanske påverkat. Det kan röra sig om tekniskt fel, fabrikationsfel, att någon bränsleledning gått sönder eller elfel. Men det är svårt att säga säkert, säger han.
Men när UNT kontaktar Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, får vi ett annat svar.
– Det är relativt vanligt, faktiskt, säger Mattias Strömgren, olycksutredare.
Enligt statistik från 2018–2021 är det mellan 25–34 procent av bilbränderna som sker under färd. Det handlar om 900–1 000 bilar per år.
– Det är en hög siffra, vi är lite förvånade själva här på MSB.
Liksom Peter Svensson menar Mattias Strömgren att brandorsakerna är oklara.
– Oftast görs ingen fördjupad undersökning. Det kan vara fel i motorn, elfel, men även mekaniska fel, även om det är ovanligt på personbilar jämfört med lastbilar.
Elbilar hamnar ibland i rubrikerna. Men i de siffror som UNT har tagit del av från MSB som specifikt rör elbilar eller hybrider finns inget som visar att de brinner oftare.
Däremot kan själva branden vara extra problematisk.
– Om det blir en termisk rusning i batteriet (en okontrollerad frigörelse av battericellens energi, red:s anm) är det farligt. En normal bilbrand kan hålla temperaturer kring 1 000 grader, men vid termisk rusning når det 3 000 grader. Men ofta är det vid uppladdning det kan hända saker, och då är det eldragningen fram till bilen, inte bilen själv, som är problemet, säger Ville Semi, skadespecialist på Länsförsäkringar.
Ser man tillbaka några år kan vissa bilmärken och modeller ha varit överrepresenterade, menar Peter Svensson. Ville Semi är inne på samma spår.
– BMW har haft problem för några år sedan med en EGR-ventil. Bränderna i BMW bilarna har troligen orsakats av läckande glykol från kylelementet i EGR-ventilen vilket antänts av de heta avgaserna.
Detta ledde 2018 till en återkallelse av 35 000 BMW-dieselbilar i Sverige, sedan utökades det med ytterligare 13 000 bilar året därpå, något som Dagens nyheter, Expressen och flera andra medier skrev om. Och Volvo återkallade 86 000 bilar sommaren 2019 på grund av brandrisk.