Totalt finns nu 48 laddningsplatser på 16 olika ställen i Uppsala. Flera av dem finns hos kommersiella aktörer som Gränby centrum, Ikea och Ica Maxi, som avsatt några av sina reguljära parkeringsplatser för elbilsladdning. Här laddar man gratis, åtminstone under öppettid. Andra finns på avgiftsbelagda p-platser i parkeringshus eller på gatumark.
Användningen har ökat, även om det inte finns exakta siffror på hur mycket.
– Men generellt finns det alltid plats, även om det också förekommer att felparkerade bilar ställer sig på elbilsplatserna, säger Jan Hammarling, affärsområdeschef på Gränby centrum.
Tanken är att parkeringsvakterna ska börja föra bok över hur ofta kommunens laddplats används. Uppsala kommun har i dagsläget en p-plats med ladduttag på S:t Olofsgatan. Icke laddningsbara bilar som parkerar här kan bötfällas på samma sätt som om någon parkerat på en p-plats för rörelsehindrade. Men det går inte att i statistiken skilja ut hur många som fått böter för att de ställt sig på laddningsplatsen. Och viljan att utfärda p-böter för felaktig användning av en elbilsplats tycks inte vara särskilt stark, särskilt inte bland de kommersiella aktörerna.
– Det är inte vår affärsidé att vara elaka, säger Jan Hammarling.
Att man på det här sättet låser upp vissa centrala parkeringsplatser för enbart en viss typ av bil ser man inte som något stort problem på kommunen.
– Vi tycker det är viktigt att man har en miljövänlig bil. Och det handlar inte om så många platser i det stora hela, säger Ingrid Lembke von Schéele, trafikplanerare på kommunen.
Tanken är att laddstolpen på S:t Olofsgatan ska få ytterligare en p-plats knuten till sig. Dessutom ska ett par p-platser vid Stadshuset förses med laddstolpe.
Några av elbilsplatserna vid till exempel McDonalds och Max har satts upp i ett samarbete med Vattenfall respektive Fortum. Det är en tidsfråga innan man börjar ta betalt för laddningen, även om man tankar gratis än så länge. Enligt Markus Hökfeldt, ansvarig för Charge and drive-satsningen på Fortum, är det investeringen och underhållet som är de stora kostnadsposterna, inte den förbrukade elen. Därför blir betalningen per timme snarare än per laddad kilowattimme.
Just nu är de enda platser där man får betala för laddningen de nya snabbladdplatser i Svava-garaget, som kommer att vara färdiginstallerade inom ett par veckor. Här kostar det 15 kronor per timme, utöver parkeringsavgiften, att ladda bilen.