Fler väljer UL framför SJ

Allt fler väljer tåget, och det är UL som står för uppgången. Tågresandet med UL har ökat med nästan en tredjedel senaste året. Samtidigt reser färre med SJ på samma sträckor.

Arifa Firdouse pendlar med Upptåget mellan Gävle och Uppsala.

Arifa Firdouse pendlar med Upptåget mellan Gävle och Uppsala.

Foto: Tomas Lundin

Uppsala2013-12-03 11:09

Det totala tågresandet på sträckorna Uppsala–Stockholm, Uppsala–Gävle och Uppsala–Sala ökade med knappt 10 procent de första åtta månaderna 2013 jämfört med samma period i fjol. Det är resandet med UL:s tåg som har ökat kraftigt på alla tre sträckorna.

I december förra året började SL:s pendeltåg att köra hela sträckan mellan Stockholm och Uppsala i ett samarbete mellan SL och UL. Tidigare körde UL:s tåg till Upplands Väsby, där resande mot Stockholm fick byta till SL. Sedan förändringen infördes har resandet på sträckan ökat med nästan 30 procent. Ökningen har tre orsaker, tror Johan Wadman, trafikdirektör på UL:
– Att tågbytet i Upplands Väsby är borta förenklar resandet, särskilt mellan Uppsala och Stockholms norra förorter. För det andra är SL:s pendeltåg fyra gånger så stora som våra tåg, vilket gör att många upplever resan som mer bekväm. För det tredje kan priset spela in. Ett kombinerat månadskort för SL och UL är billigare än ett kort för resor med SJ och lokaltrafiken i något av länen.

På Upptåget mot Gävle har resandet ökat med över 30 procent jämfört med förra året.
– Den viktigaste orsaken till att resandet har ökat på den sträckan är att vi har infört fler avgångar, säger Johan Wadman.

Även i riktning mot Sala har resandet ökat med omkring 30 procent. UL, som tidigare bara trafikerade sträckan med buss, har startat ny tågtrafik med uppehåll i Morgongåva och Heby som förkortar restiden med hälften.
– Det är en orsak till ökningen, säger Johan Wadman.

Tidigare har UL byggt sin statistik på biljettförsäljning. Nu pågår en övergång till automatisk passagerarräkning men den har inte införts fullt ut. Dessutom är UL och SL ännu inte samkörda i sitt sätt att ta fram statistik. Därför är siffrorna inte helt exakta. Men att det har skett en kraftig ökning på alla sträckorna står helt klart, enligt Johan Wadman. Så varifrån kommer alla nya resenärer?
– Vi har tagit över resande från SJ och en del som tidigare har åkt bil har också gått över till att resa med oss. Dessutom sker hela tiden en generell ökning av resandet, säger han.

SJ bekräftar att man har tappat resenärer på samma sträckor under samma period. Resandet med SJ mellan Uppsala och Stockholm har minskat med drygt 15 procent.
– Det har skett en överflyttning från oss till SL och UL, samtidigt som de har fått helt nya resenärer, säger Jan Kyrk, regionansvarig på SJ för regiontrafiken i östra och norra Sverige.

På sträckan Uppsala Gävle har SJ tappat knappt 10 procent.
– Där ser vi ingen lika tydlig orsak, men de tätare avgångarna på Upptåget kan naturligtvis spela in.

Mellan Uppsala och Sala har SJ tappat mer än 80 procent av sina resenärer. Det har en naturlig förklaring eftersom SJ tog bort en stor del av sina avgångar samtidigt som Upptåget började köra till Sala. SJ-tåget som tidigare gick hela vägen från Linköping via Västerås till Uppsala vänder numera i Sala. Kvar i SJ:s regi finns bara tågen mot Dalarna.

SJ:s tapp är mindre än UL:s ökning. Totalt har alltså tågresandet på de tre sträckorna ökat med cirka 10 procent. Frågan är om det har påverkat biltrafiken. Trafikverket har fasta mätpunkter för trafikmängden på E4 söder om Uppsala. Personbilstrafiken ökade med cirka 1,3 procent de första åtta månaderna 2013 jämfört med samma period i fjol. Det är en lägre ökning än genomsnittet för de senaste fyra åren, som är en ökning med 2,1 procent per år.
– Det är troligt att det nya pendeltåget har bidragit till en minskad ökningstakt när det gäller biltrafiken mellan Uppsala och Stockholm, men det är inget man kan säga med säkerhet, säger Peo Nordlöf på Trafikverket.

På E4 norr om Uppsala och på väg 72 mot Sala finns inga fasta mätpunkter.

UL ökar; SJ backar

Tågresande per månad med UL samt SJ på tre sträckor från Uppsala. Jan–aug 2013 jämfört med samma period 2012.

Uppsala–Stockholm

UL/SL                SJ

2012 250 000 300 000

2013 320 000 250 000

Uppsala–Gävle

UL                     SJ

2012 180 000 66 000

2013 240 000 61 000

Uppsala–Sala

UL                   SJ

2012 45 000 6 000

2013 60 000 1 000

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!