Fler väljer mat med mättat fett
Allt fler tycks nu välja matfetter med mer mättat fett på smörgåsen och när det gäller söta och de flesta feta livsmedel har våra konsumtionsvanor inte ändrats alls jämfört med förra mätningen 2006. Detta enligt Livsmedelsverkets nya undersökning av våra matvanor.
Foto: Scanpix
Inte ens var tionde person över 16 år äter frukt och grönt fem gånger om dagen och bara en av tio har svarat att de äter fisk tre gånger i veckan.
- Det går på tvärs mot vad vi vill. Men under det kommande året ska vi satsa lite extra på att stötta kostchefer, dietister och andra kostarbetare, säger Ulf Bohman, avdelningschef för nutritionsavdelningen på Livsmedelsverket.
Dessa resultat är ändå ganska lika de tidigare. Den allra mesta förändringen handlar om matfett. Det positiva är att fler verkar använda flytande margarin och oljor i matlagningen. Sämre, enligt Livsmedelsverket, är att allt fler väljer matfetter med mättat fett på smörgåsen, smör eller Bregott, i stället för lättmargarin, och man talar nu om en förvirring när det gäller konsumenternas val av matfett.
- Det råder motsatta trender när det gäller matlagning och vad man brer på smörgåsen, säger Wulf Becker, chefsnutritionist på Livsmedelsverket.
Han menar också att sortimentet av matfett förändras hela tiden. Till exempel tycker han de smörbaserade flytande matfetterna blivit bättre, då vegetabiliska oljor tillsatts i dem.
- Det förekommer flera parallella debatter just nu om matfett. En handlar om att smör är fritt från tillsatser och därför bättre, säger Wulf Becker.
Det framhåller också Christina Karlsson, dietist och hälsoansvarig på Ica, som skäl till att hon tror att försäljningen av smör ökar och av lättmargarin minskar.
- Jag tror inte det enbart handlar om någon diet som förespråkar smör. Konsumenterna verkar sträva efter så rena produkter som möjligt, fria från tillsatser. Vi ser också att efterfrågan på produkter med sötningsmedel minskar. Kunderna väljer hellre läsk med socker i, säger hon.
På den ideella organisationen Sveriges konsumenter i samverkan är man kritisk till Livsmedelsverkets rekommendationer att använda lättmargarin på smörgås.
- Fetma får man inte av fett utan av överkonsumtion av snabba kolhydrater i kombination med bristande motion, säger Bengt Ingerstam, ordförande i Sveriges konsumenter i samverkan.
- Förresten är rådet med att äta mer frukt och bröd rena diabetesrådet, att det ger diabetes alltså, säger han.
Och berättar att hans egen diabetes har mildrats med en kost som innehåller mer smör och ost och mindre bröd och andra kolhydratrika födoämnen.
- Samtidigt med att lättprodukterna och nyckelhålsmärkningen har kommit har folk ökat i vikt och vi har inte blivit friskare, säger Bengt Ingerstam.
Matfettsfrågan är kanske inte den största men förmodligen den mest kontroversiella frågan organisationen driver och just nu pågår en livlig debatt på internet om smör och lättprodukter bland matfett.
Nästan en tredjedel av alla svenskar äter godis, kaffebröd, snacks eller läsk varje dag.
Precis som i Livsmedelsverkets undersökning 2006 om våra matvanor uppger tre av tio att de äter söta och feta livsmedel som godis, bakverk, snacks, läsk eller saft så ofta som varje dag. Detta trots att de allra flesta är överens om att det inte är särskilt hälsosamt.
- Vi hade faktiskt väntat oss lite mer förbättringar där, säger Wulf Becker, chefsnutritionist på Livsmedelsverket.
Försäljningen av godis och läsk har ökat i samma takt som försäljning av bit- och strösocker minskat.
- I stället för att sylta och safta själva köper kunderna färdig sylt och saft numera, förklarar Christina Karlsson, dietist och hälsoansvarig på Ica.
Men hon tycker att det egentligen är obegripligt att konsumtionen av sött och fett inte går ned när folk är så medvetna.
- Det är ett stort steg mellan medvetenhet och faktisk förändring av matvanor, säger Wulf Becker.
- Jämför man med ungefär trettio år bakåt har intaget av frukt och grönt ändå mer än fördubblats.
Precis som i Livsmedelsverkets undersökning 2006 om våra matvanor uppger tre av tio att de äter söta och feta livsmedel som godis, bakverk, snacks, läsk eller saft så ofta som varje dag. Detta trots att de allra flesta är överens om att det inte är särskilt hälsosamt.
- Vi hade faktiskt väntat oss lite mer förbättringar där, säger Wulf Becker, chefsnutritionist på Livsmedelsverket.
Försäljningen av godis och läsk har ökat i samma takt som försäljning av bit- och strösocker minskat.
- I stället för att sylta och safta själva köper kunderna färdig sylt och saft numera, förklarar Christina Karlsson, dietist och hälsoansvarig på Ica.
Men hon tycker att det egentligen är obegripligt att konsumtionen av sött och fett inte går ned när folk är så medvetna.
- Det är ett stort steg mellan medvetenhet och faktisk förändring av matvanor, säger Wulf Becker.
- Jämför man med ungefär trettio år bakåt har intaget av frukt och grönt ändå mer än fördubblats.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!