Fler Uppsalaelever når grundmålen

Fler elever i Uppsalas grundskolor når målen i samtliga ämnen. Men var femte elev har underkänt i ett grundskoleämne. Det visar färsk statistik från Uppsala kommun.

Uppsala2007-09-13 16:35
Andelen avgångselever som fick godkänt i alla skolämnen var 72 procent under läsåret 2005/06. Efter det senaste läsåret har andelen ökat till 79 procent. Grundskolechefen i Uppsala kommun, Per Pettersson, anser att det är ett trendbrott:
- Det är glädjande och visar att vi är på rätt väg med fokus på resultat i skolan.
Per Pettersson konstaterar att andelen elever som nått målen i samtliga ämnen har ökat med sju procentenheter.
- Fler elever når målen i samtliga ämnen. Vi kan se att skolorna jobbar väldigt bra med alla ämnen på alla sätt.

UNT: Hur ser du på att en femtedel av eleverna har underkänt i ett ämne?
- Riksgenomsnittet ligger på 25 procent. Det här visar att vi är på rätt väg men det kvarstår väldigt mycket jobb. Vår vision är att alla ska ha godkänt.
UNT berättade för en månad sedan om nationella siffror som visar att andelen behöriga till gymnasieskolan är den lägsta på tio år. Läsåret 1997/98 var andelen behöriga elever till gymnasieskolans nationella program 91,4 procent. I år sjönk andelen behöriga till 88,6 procent. Dessa elever har alltså inte fått godkänt i grundämnena matematik, engelska och svenska.

Efter läsåret 2006/07 saknade åtta procent av Uppsalaeleverna, som gick ut nian i somras, behörighet att söka till gymnasieskolan.
Per Pettersson tycker inte att skolans fokus ska ligga på att enbart få så många som möjligt godkända i grundämnena.
- Ska elever klara av att fortsätta till gymnasiet så måste de ha rätt förutsättningar. Det räcker inte med att man klarat tre ämnen.
Enligt Per Petterson var det fler Uppsalaelever som i år gick ut med behörighet till gymnasiet, jämfört med läsåret innan.
- Vi måste analysera vilka elevgrupper som inte får behörighet och sätta in stödåtgärder för dessa. Det finns inte någon elev som kastas ut med badvattnet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!