Fler turister ska lockas till Uppsala

Uppsala vill bli mer än en dagsutflykt i utkanten av Stockholmsturisternas välfyllda karta. En övernattande turist är en ekonomiskt betydligt lönsammare figur.

Uppsala2006-08-06 00:00
På turistbyrån i Stockholm meddelar man glatt att visst, många turister har funderingar åt Uppsalahållet till, tror kanske att det ligger längre bort än det gör, men blir lyckligt överraskade över 40 minuter med tåg. Lämpligare dagsutflykt kan man knappast få.
— Vi vill stoppa strosandet!
Så kort och koncist uttrycker sig Brita Zetterberg Blom. För en turist är inte bara ett pittoreskt inslag i sommarens gatumiljö. Den är också en ack så lockande potentiell kassako för en stad som Uppsala. "Storstaden med småstadscharm" som har så mycket att visa upp och som faktiskt lockar hit mängder av människor varje år, nog svider det lite att då veta att dagturisten bara gör av med 15 futtiga kronor på aktiviteter, 330 kronor totalt innan de vänder härifrån igen.
Det räknas och smids planer på Uppsala Tourism, det kommunsamägda företaget som ska marknadsföra Uppsala och länet med uppgift att få fler hit fler besökare och - inte minst - att få dem att omsätta pengar. Om man bara kunde få fler besökare att sova kvar, åtminstone en natt, skulle spenderingsmönstret ändras radikalt.

Evenemangsturism populärt
En hotellövernattare i Uppsala gör av med 1055 kronor, tre gånger så mycket som dagturisten. Om man så övernattar på vandrarhem gör man av med mer än dubbelt så mycket pengar som dagturisten.
Vad har Uppsalas tinnar och torn här mitt ute på slätten för chanser? Tja, bad- och solturisterna kan nog genast slås ur hågen. Ett turistmål bör ha åtminstone grundläggande förutsättningar för sin inriktning. Det är i kulturturismen, möjligen nöjesdito, som Uppsalas chanser måste ligga, konstaterar Hans Aldskogius, biträdande professor emeritus på kulturgeografiska institutionen vid Uppsala universitet.
Nu är det inte så att alla övernattande turister förgyller sin värdorts dagar. Kommuner med många sommargäster kan ofta känna att man inte får tillräckligt tillbaka av satsningarna på till exempel infrastrukturen, berättar Hans Aldskogius.
Evenemangsturismen, med festivaler och liknande, är ett populärt sätt att åtminstone punktvis under sommaren öka besökarantalet, menar han. Kanske har Uppsala hittat rätt med nästa års Linnéjubileum, som också har fått höga förväntningar på sig som besökarmagnet.
Brita Zetterberg Blom menar att aktivitetsutbudet i Uppsala är gott, att det främst behövs mer marknadsföring, inte minst till tänkta besökare medan de fortfarande planerar hemma vid köksbordet. Sådant är dyrt och Uppsala Tourism kan bara stå för en del. Ett nytt nätverksprojekt, initierat av Uppsala Tourism, ska få de 22 största turistattraktionerna i länet att samarbeta mer, först och främst om produktutveckling och kvalitetssäkring, men också om marknadsföring. De ska också göra studiebesök hos varandra och utvärdera hur kunden upplever kontakten med stället.
Kan man då inte göra pengar på de stilla promenaderna?
— Jo, visst, här finns en utvecklingspotential som vi ska diskutera med besöksnäringen. Vi välkomnar alla typer av aktiviteter, om affärsmöjligheterna bedöms som intressanta av en entreprenör. Men Uppsala Tourism är inte arrangör, förklarar Brita Zetterberg Blom.


FAKTA


Så spenderar Uppsalaturisten

330 kronor görs av med innan hemfärd, fördelat som följer:
Shopping: 29 procent
Logi: 22 procent
Restaurang: 20 procent
Transport: 15 procent
Livsmedel: 9 procent
Aktivitet: 5 procent
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om