I Uppsala finns det idag mellan 15 till 20 trafikpoliser. Maria Rosander är en av dem och en del av jobbet är att ta fast rattsurfarna i stan.
1 februari 2018 blev det förbjudet att använda mobiltelefon samtidigt som man kör ett motordrivet fordon. För varje år som har gått har allt fler åkt fast för rattsurfning. Under 2018 fick endast 29 personer böter för detta i Uppsala och Knivsta. I samma område år 2019 bötfälldes 227 personer och hittills under 2020 har 291 personer bötfällts.
Maria Rosander berättar att ökningen beror på att de nu kan bötfälla förarna direkt på plats istället för att utfärda en anmälan på polisstationen, vilket tog längre tid. Idag tror hon att det är färre som rattsurfar än innan regeln infördes, samtidigt vittnar hon om att det fortfarande är många i trafiken som är antingen ovetandes om regeln eller struntar i den. Hon upplever att många underskattar risken som rattsurfningen innebär.
– Föraren tappar koncentrationen på trafiken och omgivningen. När man tittar ner i mobilen är man nästintill blind och som trafikant ska man kunna stanna för varje oförutsett hinder, säger hon.
Enligt henne är det enkelt att se på en bil när dess förare håller på med mobilen.
– Folk kör skitdåligt när de rattsurfar, man håller inte sin placering på vägen och pendlar i hastighet.
På en dag bötfäller hon två till fyra personer för rattsurfning. Hon upplever att de flesta tar upp mobilen är de kör på vägar där det lätt kan bli köbildning och i närheten av stadskärnan. En väg där hon upplever att många rattsurfar är på Tycho Hydéns väg. På motorvägar tycker hon däremot att förare har blivit bättre på att använda handsfree.
Vad gör rattsurfarna på mobilen?
– Majoriteten pratar i telefon, sedan är det många som skriver textmeddelanden och byter låt på mobilen, säger hon.
Vad brukar de ha för ursäkter?
– De brukar säga saker som: "det var bara ett kort samtal", "någon är sjuk" eller "jag skulle bara byta en låt på mobilen". Då säger jag att man gärna får prata i telefon, men då måste man ha handsfree eller hörlurarna i. Om de ska byta låt får de stanna och göra det.
Det är dock inte många personer som åker fast för rattsurfning då det inte är högt prioriterat hos polisen. Samtidigt finns inte resurser för att ta fast fler. Maria Rosander menar att det bidrar till att det fortsatt är många som rattsurfar.