Fler omkomna vid omkörningsolyckor

Antalet omkomna i mötes- och omkörningsolyckor där tung trafik är inblandad ökar kraftigt i Sverige, från 46 dödade år 2000 till 72 omkomna 2001. Det är en ökning med 57 procent. Det dystra läget speglas i Uppsala läns olycksstatistik.

Uppsala2003-03-29 00:00
På fredagen hölls en konferens i Uppsala med speciell inriktning på den alarmerande situationen. Claes Litsner, NTF i Uppsala län säger så här apropå läget i hemlänet:
— Två människor dödades år 2002 i olyckor där tung trafik -lastbilar över 3,5 ton - var inblandade. Under samma tid var antalet polisrapporterade olyckor med tung trafik och skadade människor 38 stycken. Detta speglar utvecklingen i landet som helhet.
Personresor lika väl som transporter måste kvalitetssäkras. Vi får aldrig acceptera en välfärd på bekostnad av trafiksäkerheten, menar Claes Litsner.
Ett batteri av åtgärder krävs för att förebygga olyckor. Exempel: De som köper godstransporttjänter måste ställa krav även vad gäller trafiksäkerheten.

Reglering av trafikljus
Åkerierna måste planmässigt utbilda sina chaufförer. Samtidigt är det viktigt att den tunga trafikens speciella behov tillgodoses. Bättre vintervägar är ett krav. En trafikrytm som bättre passar den tunga trafiken är en annan nödvändighet.
— Trafikljusen på E4 genom Uppsala skulle kanske kunna regleras annorlunda, exemplifierar Claes Litsner.
— Mycket kan fortfarande också göras för att få de tunga fordonen mindre farliga för medtrafikanterna, tillägger Claes Litsner.
Vägverket, region Mälardalen arrangerade fredagens konferens i Uppsala. Konferenser på samma tema som gårdagens skall successivt genomföras i länets kommuner.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om