Fler missnöjda konsumenter i Uppsala
Konsument Uppsala hade 450 fler kontakter med allmänheten under första halvåret jämfört med samma period i fjol. Internethandel och mobiltelefontjänster är områden där konsumenterna behöver mer rådgivning och råkar mer illa ut än tidigare.
- Vi har försökt att öka tillgängligheten med förlängda öppettider och då har vi sett att behoven av våra tjänster finns där, säger Kåre Forsberg, chef för Konsument Uppsala.
Av kontakterna gällde drygt 1 000 klagomål på redan köpta varor och tjänster, resten information om till exempel reklamationer och kunsumenträtt.
Fortfarande är boendefrågor det vanligaste ämnet hos rådgivarna, följt av fordon och transporter. Men området tele och internet är det som ökar snabbast.
- Det går så snabbt och lätt att handla via nätet, men många vet inte av vem de köper eller vilka villkor som gäller vid transaktionen. Det kan vara omöjligt att reda ut efteråt när man står med en felaktig vara i handen, säger rådgivaren Ewa-Lena Schweitz.
På telefonsidan gäller de flesta klagomål mobiltelefontjänster. Ofta är yngre inblandade, Kåre Forsberg har ett färskt exempel om en Uppsalafamilj som fått 6 000 kronor för hög telefonräkning.
- Det visade sig att barnet, som är nio år, använt ett spel om och om igen. Varje gång fakturerades abonnemanget 99 kronor. Jag tycker det är förjäkligt att det ska gå att genomföra, säger han.
Utbudet av nya tjänster via internet och mobilen växer i en rasande takt. Föräldrar har svårt att hänga med i barnens nya konsumtionsmönster. Likaså följer inte lagstiftning eller branschens egna etiska riktlinjer med i utvecklingen.
- När barn ser en tjänst som beskrivs som gratis tar man den. Man kan inte begära att barn ska gå vidare ned och läsa det finstilta, säger Ewa-Lena Schweitz.
Det händer att telefonbolag efterskänker höga skulder om det är uppenbart att barn lockats till missbruk. Men långt ifrån alltid, och juridiskt är alltid abonnemangsinnehavaren ansvarig för de tjänster som köps. När förhandlingarna blir resultatlösa kan ärendet hamna hos konsumentrådgivarna.
- Vi är ofta de första som får se nya samhällsfenomen och det här tror vi är ett problem som bara växer, säger Ewa-Lena Schweitz.
För Konsument Uppsala är målet att nå ut till fler Uppsalabor. Ökat öppethållande och längre telefontider är ett sätt, informationsträffar ett annat. I oktober ordnas tre onsdagsträffar med föreläsare till olika teman. Ett ämne är just telefon och internet, ett annat försäkringar.
- Att försöka förebygga problemen är en viktig del för oss. Vi kan inte ta hand om allt som kommer in, när det ofta redan är för sent, säger Kåre Forsberg.
Enkät
Har du köpt någon vara eller tjänst den senaste tiden där du hade behövt konsumentrådgivning?
(STOR BILD) (Med barnvagn)
Helen Woubshet:
- Ja, Jag köpte en dopklänning samtidigt som jag fått en i present. Den gick inte att lämna tillbaka vilket jag inte tydligt fick veta. Den var dyr, men jag fick skänka bort den.
(Vid cykel)
Håkan Andréasson:
- Nej, det kan jag inte påminna mig. Det gäller att fråga och ta reda på vad som gäller innan man köper något.
Eva Hallenberg:
- Nej. Senast jag klagade var på en trasig digitalbox i förra veckan. Det var inga problem.
Så här fördelar sig ärendena för Konsument Uppsala under första halvåret (procent)
Boendefrågor 19 (varav reparation och underhåll 8,6, försäljningar och köp 4,1)
Fordon och transporter 11,9 (varav bilhandeln 5,9 och verkstad 3,5)
Tele och internet 11,5
Hemelektronik 11,2
Resor 3,2
Förutom konsumentrådgivningen har Konsument Uppsala en avdelning för budget och skuld. Där är antalet som får råd ganska konstant, 400-450 Uppsalabor får varje år hjälp med sin personliga ekonomi.
Konsumenttjänsterna är gratis för kommuninvånarna.
Boendefrågor 19 (varav reparation och underhåll 8,6, försäljningar och köp 4,1)
Fordon och transporter 11,9 (varav bilhandeln 5,9 och verkstad 3,5)
Tele och internet 11,5
Hemelektronik 11,2
Resor 3,2
Förutom konsumentrådgivningen har Konsument Uppsala en avdelning för budget och skuld. Där är antalet som får råd ganska konstant, 400-450 Uppsalabor får varje år hjälp med sin personliga ekonomi.
Konsumenttjänsterna är gratis för kommuninvånarna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!