Fler måste låta bilen stå

Deltagarna i Uppsala klimatprotokoll lyckades minska utsläppen av växthusgaser dubbelt så mycket som beräknat. Men det räcker inte om Uppsala ska klara klimatmålen.

Foto: Jörgen Hagelqvist

Uppsala2012-06-09 11:53

Uppsala klimatprotokoll består av 17 företag och organisationer som under två års tid samarbetat för att minska sina klimatutsläpp. Målet var att få ned dem med 3,2 procent till och med 2011. Det blev 7,6 procent.
– Alla deltagare har gjort sina åtaganden. Det viktigaste är att Vattenfall börjat blanda in träbränsle i sin värmeproduktion, säger Björn Sigurdson som är miljöstrateg vid Uppsalas kommun.

Också mindre insatser har varit viktiga. Kommunen har exempelvis bytt olja mot flis som uppvärmning på mindre orter som Vänge och Bälinge. Nu kommer en lokal entreprenör att bygga upp ett fjärrvärmenät där privata villor kan ansluta sig.
Men det räcker inte. I dag ligger de totala utsläppen av växthusgaser på cirka 1 300 000 ton per år - ungefär lika mycket som 1990. För att klara de långsiktiga klimatmålen måste utsläppen per invånare minska med 20 procent de kommande tio åren.
– Vi måste se ett genombrott på transportområdet där utsläppen ökar. Vi måste också åka mindre bil och mer buss och cykel, säger Björn Sigurdson.
Kommunalrådet Stefan Hanna (C), med ansvar för miljöfrågor är glad åt resultaten.
– Det som är glädjande är att de blev bättre än vi räknar med. Men också att dubbelt så många företag vill delta i del två av protokollet. Många är taggade att fortsätta när de sett att det fungerar, säger han.

Samtidigt inser han att mer måste göras.
– Ska vi klara utsläppsmålen så måste vi få fler att välja att cykla eller åka kollektivt i stället för att ta bilen. Det gäller speciellt korta resor i staden. Vi stimulerar också till att bygga mer klimatsmarta bostäder och planerar för särkslida satsningar på solenergi när försvaret lagt en död hand på vindkraftutbyggnaden.
Att kommunen inte ger sina anställda i nybyggda kvarteret Lokföraren p-platser tycker Stefan Hanna är offensivt för miljön. De som ska förflytta sig erbjuds bil ur en kommunal bilpool annars är det kommunala cyklar eller de egna fötterna som gäller.
Även Maria Gardfjell (MP) är positiv till resultaten.
– Det här är ett bra sätt att arbeta systematiskt för att stimulera företagen att minska sin klimatpåverkan. Men det är för lite för att minska utsläppen totalt. Vi behöver göra mer för att minska trafiken och börja bygga klimatsmarta bostäder. Där gör inte alliansen tillräckligt, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om