Fler läser UNT

Trots ökad konkurrens på den lokala mediemarknaden läser fler UNT. Uppgången gäller både för papperstidningen och nätupplagan.

Uppsala2006-01-20 22:32
Under de sista fyra månaderna i fjol ökade antalet läsare av papperstidningen till 171 000 personer från 162 000 personer under maj-augusti.
Det visar den senaste statistiken av tidningars räckvidd (Orvesto Konsument) som Sifo Media har gjort.
Fler går också in och läser UNT på nätet. Under vecka två i januari hade nätupplagan 68 639 unika besökare jämfört med 45 291 unika besökare under samma vecka i fjol, en ökning med 51 procent.
— Ser man totalt på antalet läsare och besökare på webben så hamnar vi på nästan 240 000 läsare. Visst är det många som dubbelläser, men siffran är ändå oerhört intressant, säger Mats Ericsson, marknadschef på UNT.
Han tror att ökningen bland annat beror på att läsarna uppskattar de förändringar av tidningen som genomförts. I februari gick UNT över till tabloidformat och blev en sjudagarstidning.

Priskänsliga
Samtidigt har tidningsläsarna blivit mer priskänsliga. UNT:s upplaga (antalet sålda exemplar) sjönk preliminärt med ungefär 2 000 exemplar till 57 500 under 2005. (I slutet av februari redovisas den definitiva genomsnittliga upplagan för fjolåret). Året innan var UNT:s upplaga i snitt 59 400 exemplar, enligt TS upplagestatistik.
— Upplagan är viktig ur ett intäktsperspektiv. Men räckvidden är det mest relevanta för annonsörerna. Den moderna reklamköparen vill veta; Hur många läsare och därmed potentiella kunder når jag?, säger Mats Ericsson.
Under fjolåret utökades mediemarknaden i Uppsala med ett par nya gratistidningar. Runt om i landet breddar dagstidningar sitt utbud av ytterligare publiceringskanaler för att bli mindre sårbara när marknaden förändras.
Kommer UNT att bredda sitt medieutbud ytterligare?
— Vilka olika kanaler vi väljer får framtiden utvisa, säger Mats Ericsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om