– Allt som kunde gå fel gick fel. Vi hade förberett noggrant inför utbyggnaden av vårt hus men det blev bara kaos, säger en man bosatt i Östhammars kommun.
Ombyggnaden drog över tiden med ett och ett halvt år och ändå blev det inte som det skulle.
Bland annat fanns ingen isolering kring fönster och dörrar och det installerade värmesystemet fungerade inte heller. Eluttagen saknade jordskydd och strömförande trådar stack ut ur väggen.
– När vi bad besiktningsmän att kolla på huset dömde de ut alltihop. Det står i besiktningsprotokollet att det är förenat med livsfara att vistas i vissa rum, säger han.
För att åtgärda hantverkarnas tabbar har mannen själv fått betala 400 000 kronor. Även om just hans fall är extremt är han långt ifrån ensam om att vara missnöjd med hantverkartjänster.
De senaste åren har omkring 650 personer om året kontaktat Östhammars kommuns konsumentrådgivare May Strandberg. Ofta handlar det om frågor om vilka regler som gäller eller klagomål på olika tjänster eller produkter.
Men sedan ett par år tillbaka syns en ökning på antalet klagomål på hantverkstjänster.
– Klagomålen på reparationer och underhåll har kulminerat de senaste tre åren, och det finns all anledning att tro att det har att göra med fler renoveringar sedan rotavdraget infördes, säger May Strandberg.
Enligt Sigurd Mattsson, byggkonsult på Roslagens Bygglots i Alunda, blir de allra flesta husägare missnöjda med sina renoveringar eller ombyggnationer.
– I nio fall av tio känner sig kunden lurad eftersom det alltid blir mycket dyrare i slutändan än beräknat. Jag har femtio års erfarenhet av byggbranschen och jag tror inte att budget och kalkyl har stämt en enda gång. I dag är inte heller yrkeshedern bland hantverkare så hög som den borde vara, man gör helt enkelt glädjekalkyler, säger han.
Han menar att problemet delvis ligger i att man köper någonting som inte finns.
– Ett färdigt hus kan besiktigas och du vet vad du får, men så är det ju inte med rotuppdragen. Sedan har en privatkund oftast inte så stor kunskap om byggbranschen och beskrivningarna blir därför ofta väldigt dåliga. Kunden förväntar sig ett färdigt badrum för den summan som bara själva byggdelen kostar. Sedan tillkommer kostnad för målare, rörmokare, elektriker… Den här språkförbistringen utnyttjas av hantverkarna, säger Sigurd Mattsson.
Även om skadan redan är skedd går det dock att få hjälp. Helst ska man be anlita en besiktningsman för att få en opartisk dokumentation av felen.
– Då är det bra om hantverkaren är på plats samtidigt så att båda får komma till tals. Sedan måste man vara medveten om att företagaren har rätt att åtgärda felen, trots att många bara vill slippa att ha att göra med den som felat. I möjligaste mån är det faktiskt bra att använda sig av samma hantverkare. Om det skulle uppstå en tvist är det nämligen vanligt att hantverkarna skyller på varandra, säger May Strandberg.
Fler klagomål på hantverkare
Efter införandet av rotavdraget har antalet renoveringar blivit fler och därmed har också antalet klagomål på hantverkare ökat. Bland de problem som rapporterats till Östhammars kommuns konsumentvägledning under 2011 har mer än var tionde gällt reparationer och underhåll av boende.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!