Fler beställer mat på nätet

Matbeställningen online har ökat avsevärt i Uppsala under coronapandemin.

Hemleverans av matkassar från MatHem.

Hemleverans av matkassar från MatHem.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Uppsala2020-08-04 17:01

Flera företag som säljer mat via nätet har sett en ökad försäljning i Uppsala under coronapandemin. Bland aktörerna finns matjätten Foodora, Mathem och Matsmart där privatpersoner kan beställa varor direkt till dörren. 

– I Uppsalaregionen kan vi se att både antalet ordrar och nettoförsäljningen har ökat med cirka 43 procent nu under våren, säger Lolla Olofsson på Mathem. 

Varorna som ökat mest i försäljning är framför allt bunkringsvaror som till exempel pasta, ris, konserver, knäckebröd, mineralvatten, handtvål, våtservetter och toalettpapper. 

– De mest populära varorna nu under sommaren är planteringsjord, och svenska frukter och grönsaker. Även ekologiska ägg från frigående höns samt svenskt eller Kravmärkt kött har varit populärt, säger Lotta Olofsson.

Foodoras försäljning har också ökat, vilket har lett till att de har fått anställa 90 extra bud för att kunna tillgodose behovet.

– Vi har ökat antalet restauranger som vi samarbetar med under senaste tolv månaderna med nästan hundra procent och nu samarbetar vi med över 150 restauranger i Uppsala, säger Foodoras marknadschef Philip Linde.

Även leverantörerna som levererar färdiga matkassar upplever en ökning. Det gäller bland annat Årstiderna, Middagsfrid och Linas matkasse.  

– För oss har det varit en ökad efterfrågan både vad gäller matkassar, men också efter våra lådor med frukt och grönt. Vi har sett upp till fyrtio procent ökad försäljning i Uppsala, säger försäljningschefen Rachel Seow Sosa på Årstiderna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!