Fler handikappade anmäler diskriminering
Förra året fick handikappombudsmannen (HO) in 524 anmälningar. Det är en ökning med 48 procent jämfört med 2004 års siffror. Ökad medvetenhet om HO är en anledning enligt dem själva.
- Att det har ökat beror till största delen på att HO har blivit mer känd för allmänheten och inte för att fler blir utsatta för diskriminering, säger Susanne Eriksson, jurist vid HO.
Vid halvårsskiftet i år hade HO fått in 200 anmälningar. Hon menar att Sverige har fått fler lagar som omfattar diskriminering av personer med handikapp och att det därför även blir fler som anmäler.
En person som vänt sig till HO är Andreas Karelid från Uppsala, som i våras skulle boka biljett till en konsert i Globen. Han har en medfödd ryggmärgsskada och är därför rullstolsbunden. Men eftersom det inte gick boka en handikapplats på nätet bestämde han sig för att anmäla Ticnet för diskriminering.
När han fick reda på att Mötley Crüe skulle spela i Globen i juni ville han vara säker på att få en biljett dit. Därför gick han in på bokningssajten Ticnet eftersom det går snabbare att boka en konsertbiljett online i stället för att ringa och boka den.
- Jag upptäckte att det inte gick att boka en rullstolsplats utan bara vanliga platser. Jag blev förbannad och mejlade därför till Ticnet och frågade varför man inte kan sälja alla biljetter på nätet.
Ticnet svarade på hans mejl och hänvisade honom att ringa direkt till Globen och boka sin plats, något som Andreas Karelid har haft dåliga erfarenheter av tidigare.
- I bästa fall hamnar man i en telefonkö och då kan det ta flera timmar att komma fram. I värsta fall är det upptaget och när man väl kommer fram så är biljetterna slut, säger han.
Någon kommentar till hans ärende vill Susanne Eriksson inte ge eftersom man aldrig yttrar sig i pågående ärenden. Men Andras Karelid berättar att han snabbt blev kontaktad av HO som lämnade ett yttrande från Ticnet. De menade att om man släpper handikappanpassade biljetter på nätet så finns det risk att andra personer som inte är rullstolsbundna av misstag bokar upp sig på dessa platser.
- Jag tycker att det är en dålig motivering och ett enkelt sätt för Ticnet att slippa utforma sin bokningssida så att det misstaget inte går att göra. Jag förstår inte varför man inte kan boka dessa platser på nätet. Internet är verkligen bra på många sätt för oss rullstolsbundna eftersom vi kan sköta många ärenden hemifrån.
Han tycker att alla ska kunna köpa biljetter på lika villkor vare sig man har ett handikapp eller inte.
- Jag hade inget annat val än att ringa prick klockan nio för att slippa upptagetton. I mitt fall hamnade jag i telefonkö och lyckades efter lång tid att få en biljett, säger han.
Nu väntar han på att HO ska ta ett beslut i ärendet. Blir beslutet till hans fördel har HO befogenhet att döma ut skadestånd.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!