"Fler behöver våga – det saknas mod"

Han talar snabbt och engagerat. Företagande och entreprenörskap är för Thomas Sonesson vad vatten är för fisken.

Thomas Sonesson, snart aktuell i Affärsänglarnas jury.

Thomas Sonesson, snart aktuell i Affärsänglarnas jury.

Foto: Roger Lindqvist

Uppsala2016-04-01 05:55

– Entreprenörskap, det har varit viktigt för mig i hela livet, det är det jag brinner för, säger han.

Thomas Sonesson var i många år med och gjorde Gallerix till en kedja med nästan 100 butiker. Ägandet såldes 2009, innan det började gå knackigt för Gallerix. Nu är han styrelseproffs, både i strikt kommersiella företag och mer ideella sammanhang, som att vara ordförande för Uppsala stadsmission.

Thomas Sonesson anser att det är viktigt för landet med fler entreprenörer.

– Hela samhällsbygget bygger på att vi får fram företagare som drar igång verksamheter.

Han menar att vi svenskar har varit vana av tradition att lägga stort ansvar hos det offentliga eller stora dominerande företag och det har gjort oss lite för fega.

– Det finns många som har en kreativ anda, men de behöver en knuff för att ta steget. Fler behöver våga, det saknas mod ibland.

Om många fler ska bli entreprenörer – är det alltid ett optimalt sätt att använda samhällets resurser?

– Det kan inte bli för många entreprenörer. Finns inte efterfrågan fungerar det inte, marknaden gör att det blir självreglerande.

Vad kan serien Affärsänglarna ge?

– Den kan bidra med uppmärksamhet, visa hur man blir kreativ och hur man får idéer att bli verklighet. Jag hoppas att den kan inspirera fler att bli företagare – att bygga något är häftigt.

Vilken sorts entreprenör är du, går på magkänsla eller är siffernisse?

– Jag är en magkänsleperson och ser de personliga egenskaperna, men då behöver man en siffernisse som hjälp.

Thomas Sonesson

Ålder: 57.

Bor: Årsta.

Familj: Sambo, tre barn.

Sysselsättning: Entreprenör, ordförande för Uppsala stadsmission.

På fritiden: Reser, gärna till Khao Lak i Thailand.

Oväntad talang: Skriver vassa julklappsrim.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!