Alla händelser där en patient drabbats av en allvarlig skada eller utsatts för allvarliga risker i sjukvården ska anmälas till Socialstyrelsen, av vårdgivaren själv. I hela landet gjordes omkring 2 000 lex Maria-anmälningar förra året, vilket ger en 40-procentig ökning på tre år.
Ett exempel från Akademiska sjukhuset i år gäller en cancersjuk kvinna, som avled efter ovanliga biverkningar av cytostatikabehandling. En annan anmälan gäller en mans ben som fick amputeras, på grund av läckande näringsdropp. Akademiska sjukhuset har gjort 28 anmälningar hittills i år, vilket motsvarar förra årets siffror, berättar chefsläkare Filippa Nyberg.
– Vi hade en stor ökning förra året och den håller i sig, säger hon.
En anledning till de senaste årens ökning är att vårdgivare sedan år 2006 måste anmäla alla självmord som sker ”i nära anslutning till vård”. Anders Mårtensson, inspektör på Socialstyrelsens Region Mitt, jobbar med lex Maria-anmälningar inom psykiatrisk vård. Där rör anmälningarna främst självmord.
– Tidigare gjorde man först en bedömning om något fel hade begåtts, nu anmäler man alla självmord som sker inom fyra veckor efter kontakt med vården, säger han.
Men även om lex Maria-anmälningarna ökar är de inte tillräckligt många, menar bland annat Socialstyrelsen. Myndigheten uppskattar att över 100 000 personer skadas varje år på grund av felaktig behandling i vården. Omkring 3 000 patienter dör av samma skäl.
En tillsynsrapport från Socialstyrelsen i våras pekade på att överbeläggningar och bristande samverkan i vården ökat risken för patientskador i vården. Akuta patienter hamnar fel och svårt sjuka får vänta länge på vård.
Ett tecken på att misstag i vården ökar är att de så kallade avvikelserna, som alla anställda kan rapportera om, ökat drastiskt på senare år – på Akademiska sjukhuset från 3 500 år 2003 till 8 500 förra året. Det kan handla om allt från en patient som ramlat till en glömd medicin.
– Många faktorer ökar pressen på medarbetarna i dag, till exempel större krav på effektivitet och svårare sjuka patienter. När människor är stressade kan misstag ske. Men att anmälningarna blivit fler behöver inte betyda att vården blivit farligare, utan att vi är bättre på att identifiera och åtgärda risker, säger Filippa Nyberg.
Också anhöriga och patienter kan klaga på vården. Den största förändringen med den nya patientsäkerhetslag som kom den 1 januari är att patienter nu kan anmäla en händelse, i stället för en viss person som felat. Modellen med varningar och prickning av vårdpersonal är borta. Det har också bidragit till att antalet anmälda avvikelser blivit fler, tror Filippa Nyberg. När det inte är lika skuldbelagt för vårdpersonal att göra fel är det lättare att erkänna ett misstag.
– Vi är på väg mot ett helt nytt synsätt. Förr låg ansvaret hos en enskild person, vilket medförde skamkänsla och mindre öppenhet. Nu ser man i stället till händelsen och hittar systemfel, säger hon.
Tanken med en lex Maria-anmälan är att förhindra att liknande misstag begås igen. Redan anmälan ska innehålla en utredning av fallet, som brukar leda till förändrade rutiner. Ofta nöjer sig Socialstyrelsen med att konstatera att vårdverksamheten har identifierat problemet och planerar att komma till rätta med det. Socialstyrelsen kan också ställa krav på att vidta åtgärder.
– Vitsen är att få en bra vård, och verksamheterna vill ju också att det ska fungera, säger Anders Mårtensson.