Den digitala läsningen av UNT når nu nya rekordnivåer. Under 2023 nådde UNT:s sajt 91 000 digitala läsare per dag – en ökning med hela 42 procent jämfört med året innan. Och inledningen av 2024 har fortsatt på samma spår. Under det första kvartalet i år nådde UNT:s sajt hela 121 000 digitala läsare en genomsnittlig dag – en ökning med över 30 procent. Med den tryckta tidningen inräknad blir räckvidden 169 000 läsare per dag, att jämföra med 146 000 under 2023.
Det visar den senaste Orvestomätningen från Kantar Sifo.
– Det är fantastiskt och ett kvitto på att vi har läsarna med oss, att vi är angelägna och relevanta för många, säger UNT:s chefredaktör och vd Johanna Odlander.
Den fortsatt kraftiga ökningen av digitala läsare är frukten av en medveten strategi – och hårt jobb på redaktionen, menar Johanna Odlander.
– Vi har en ambition att både vara bra på händelsebevakning och på det mer fördjupande berättandet. I dag har hela redaktionen också ett digitalt fokus. Vi publicerar mer video och jobbar strategiskt i sociala medier för att visa upp vår journalistik och på så sätt nå en ny publik, säger hon.
Räckvidden för den tryckta tidningen minskade något, från 92 000 till 90 000 läsare per dag.
– Papperstidningen har en plats i mångas hjärtan, det här visar att vi lyckas hålla i den bra trots stora förändringar av medievanorna, säger Johanna Odlander.