Fjärde bana föreslås på Arlanda
Regeringen bör beställa en fjärde bana på Arlanda, och mark skall reserveras redan nu för en femte bana. Miljötaken för utsläpp på flygplatsen bör höjas när flygtrafiken ökar. Det är ett par av de förslag som Stockholmsberedningen väntas lägga fram för regeringen i mitten av mars.
Men den parlamentariska Stockholmsberedningen, där representanter för samtliga riksdagspartier ingår, anser att planeringen för ytterligare en bana på Arlanda bör starta redan nu.
Den 14 mars skall Stockholmsberedningen lämna över sina förslag till näringsdepartementet för hur flygplatskapaciteten i Stockholm och Mälardalen skall lösas de närmaste 30 åren. UNT har läst preliminära formuleringar av de förslag beredningen har kommit fram till. För Arlandas del finns flera förslag:
Utsläppstaken på Arlanda bör ses över. Om miljökraven är desamma som nu kommer Arlanda nå upp till utsläppstaket omkring 2010, förutsatt att marktransporter med bil och lastbil inte ökar jämfört med i dag. Utsläppen av koldioxid bör anpassas till de regler som gäller för Sverige i övrigt.
Utökad tågtrafik
Luftfartsverket bör få i uppdrag redan nu att börja planera en fjärde bana på Arlanda. Den bedöms behöva tas i bruk omkring 2020. Samtidigt skall mark reserveras för att kunna bygga en femte bana.
Tågtrafiken till Arlanda bör byggas ut och en utbyggd pendeltrafik till Arlanda bör skyndas på.
Antalet utrikespassagerare på Arlanda beräknas tredubblas till 2030, medan antalet inrikesresenärer antas bli dubbelt så många. Med förra årets siffror som utgångspunkt innebär det 31 miljoner utrikesresenärer om 30 år, och omkring 12 miljoner inrikespassagerare. Förra året hade Arlanda 16,4 miljoner passagerare.
"Det är oacceptabelt"
De förslag UNT har tagit del av är utkast och kan ändras fram till den 14 mars. Mycket i förslagen är redan kända tankegångar. Sedan planer på en ny flygplats på Södertörn slopats av socialdemokraterna återstår endast Arlanda som alternativ för större volymer av flygtrafik.
Men förslaget om att slopa utsläppstaket för Arlanda väcker reaktioner redan nu. Miljökraven fastställdes 1991, samtidigt som regeringen gav tillstånd att bygga tredje banan.
— Det är oacceptabelt. Utsläppstaken skall gälla, det har regeringen nyligen tagit ställning till. Först får man göra alla satsningar på att få en bra markbunden trafik till Arlanda, med godsspår och kollektivtrafik. Om man sedan konstaterar att man inte klarar utsläppstaken får man se över det. Men man kan inte börja i den änden, säger Anders Johansson (s) kommunalråd i Sigtuna kommun.
Svenska naturskyddsföreningens länsförbund är också emot förslaget.
— Det är häpnadsväckande, nästan provokativt. Om man skall kunna öka flygtrafiken måste man minska biltrafiken, säger Magnus Nilsson, ordförande i Stockholms län.
Stockholmsberedningens ordförande Kenneth Kvist vill inte säga något om hur förslagen slutligen kommer att formuleras. Men menar att ledamöterna i beredningen i stora drag är eniga om vilka slutsatser som skall presenteras.
— Det blir ett i huvudsak enhälligt förslag. Miljöpartiets representant har markerat att han är oenig, men inte preciserat på vilka punkter än, säger Kenneth Kvist.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!