Marta Vieira da Silva, Lotta Schelin och Nadine Kessler är tre av många fotbollstjärnor som kommer bli värdefulla i klistermärkesalbumet. Den sjätte juni är det avspark för fotbolls-VM i Kanada, och en av de som längtar är sjuåriga Henry. Sedan i somras har han hittat ett stort intresse för sporten, framför allt fotbollskorten som går att samla och byta. Därför ser han fram emot de nya korten som släpps i sommar, som om det vore en självklarhet.
Elin Bjarnegård, mamma till Henry, befarade dock att det kanske inte är en självklarhet – eftersom det är damer som spelar. Hon tog kontakt med företaget Panini, som tillverkar samlaralbumen och korten.
– Jag ställde frågan om de skulle producera kort inför sommarens VM. Då fick jag svar att de inte hade avsikt att göra det. Jag hörde av mig igen och frågade varför, och om de kunde tänka sig att omvärdera. Då fick jag kontakt med en annan person som sa att de i alla fall ville höra mina argument.
Parallellt med att Elin skrev till Panini frågade hon på Facebook om någon av hennes vänner visste om det brukade komma kort med damspelare eller inte.
– Flera av mina kompisar som också har fotbollsintresserade barn blev upprörda när de insåg att det inte fanns.
Något som låg färskt i minnet då var Anders Svensson som hyllades med en bil för sitt landskampsrekord på Fotbollsgalan 2013. Therese Sjögran, som gjort 41 fler landskamper, fick ingen uppmärksamhet alls.
– Det fanns en sorts pågående diskussion om att vi måste göra något åt det, säger Elin Bjarnegård. Till vardags är hon forskare i statsvetenskap, anställd på institutionen för freds- och konfliktvetenskap vid Uppsala och har ett genusperspektiv på nästan all sin forskning kring politik.
Den 11 december startade hon ett evenemang på Facebook. 28 december nådde gruppen 1 000 deltagare och Elin Bjarnegård skrev ett öppet brev till Panini.
I brevet skriver hon bland annat om hur korten kan få ett fotbollsintresse att gro och att intresset för damfotboll skulle kunna bli större om en kollektion lanseras som med herrarna. Korten skulle även lära alla unga tjejer och killar att värdet av en fotbollsförebild inte måste vara könsbestämd.
Slutligen gav Panini med sig. Det blir ett samlingsalbum för VM i sommar.
– Nu de senaste dagarna har jag fått jättemånga hejarop, folk som tycker det är kul att det går att förändra.
Men det blir inte en lika stor kollektion som inför ett herr-VM och i form av klistermärkesalbum som tydligen ska vara större på den internationella marknaden.
– Någonstans är det tråkigt, men realistiskt. De är ett företag som ska tjäna pengar. De gjorde en analys och satsade delvis, som lite ”good will”, genom att inte gå ut lika brett som inför ett herr-VM när hela raddan av kort och samlingar finns över allt.
Albumet finns ännuintei någon butik i Uppsala, men beräknas komma till återförsäljare den 1 juni. Elin har dock beställt via nätet. Snart kommer Henry och hans lillasyster Sonja få glädjas över albumen.
– För Henrys del är det ett genuint fotbollsintresse som än så länge är helt okönat. Det tycker jag är otroligt viktigt att värna om. Albumet är en ganska liten grej men som jag tror hos enskilda individer kan få ganska stora konsekvenser för hur man ser på fotboll och vilka förebilder man har.