Finländsk kedja köper Gallerix

Uppsalaföretaget med drygt 90 butiker landet runt säljs till inredningskedjan Tiimari. Affären är nödvändig för Gallerix fortsatta expansion i Finland och Östeuropa. Den nya koncernen får 300 butiker i sju länder.

Thomas Sonesson

Thomas Sonesson

Foto:

Uppsala2007-11-01 14:39
Gallerix huvudkontor blir kvar i Uppsala och företagets nuvarande vd och ägare Thomas Sonesson fortsätter leda företaget. I maj i år inledde han expansionen på den finska marknaden med att öppna den första Gallerixbutiken i köpcentret Sello i Helsingfors. Målet var 40 butiker i Finland och fortsatt etablering Polen och Baltikum. Satsningen blev dock tung för familjeägda Gallerix. Lösningen blev en försäljning till inredningskedjan Tiimari som är bland de största i Norden.
- Vi måsta ha en ägare med kraftigare muskler för att kunna växa och utvecklas vidare. Vi behöver kompetens, erfarenhet och management bland annat för att etablera nya inköpskanaler från länder i fjärran östern. Sånt vi skulle tvingas jobba hårt för att skapa själva, säger Thomas Sonesson.

Affären möjliggör dessutom en snabbare tillväxt än tidigare både i Sverige och i Finland. Expansionen i Baltikum och Polen ska fortsätta som planerat.
- Vi ska också etablera oss i Ryssland. Det är helt nytt för oss och mycket spännande, säger Thomas Sonesson.
I vilken takt det ska ske kommer att avgöras den närmaste tiden.
- Vi hade planerat för 8-10 nya butiker om året de kommande åren. Nu blir det nog fler. Vi ska sätta oss ned och diskutera det nu när affären är klar, säger Thomas Sonesson.

Tiimari betalar drygt 85 miljoner kronor för Gallerix. Samordningseffekterna beräknas till en miljon Euro, drygt nio miljoner kronor, per år. Affären har vuxit fram sedan Gallerix aktivt gått ut och sökt efter en partner. Ganska snart stod det klar att Tiimari var ett bra alternativ som kompletterar Gallerix utbud. Gallerix kommer därför att ha kvar sitt namn och varumärke. Det kan dock bli en viss ändring av sortimentet.
- Vi kommer i högre grad att inrikta oss mot tavlan och väggen och bygga ut servicen i våra ramverkstäder. Det arbetet har vi redan påbörjat. Tiimari satsar mer på heminredning. Det gör att vi kommer att kunna öppna nya butiker i princip vägg i vägg, säger han.
Tiimaris ledning anser att Gallerix koncept mot vägginredning är en tillväxtnisch i Finland.


Fakta:
Tiimari Oyj är Nordens och Östeuropas ledande affärskedja för inredning, hobby, kort, kontors- och skoltillbehör. Kedjan har 160 butiker i Finland, 14 i Estland, 4 i Lettland, 3 i Polen, 1 i Norge och 9 i Sverige. Den första butiken i Ryssland öppnar till jul.

Gallerix grundades 1974 och har 92 butiker i Sverige och en i Finland. De flesta drivs som franchiseingföretag. Försäljningen är inriktad mot vägginredning som tavlor, ramar, affischer och kort.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!