Den 4 oktober köpte Knivstabon Agneta Bergkvist dvd-filmen Jordgubbs-Lisa på Onoffs internetbutik med två till fyra dagars leveranstid. Filmen skulle hon ge till sitt barnbarn i födelsedagspresent. I betalningsbekräftelsen fick hon sedan veta att det kunde dröja upp till två veckor innan hon fick filmen.
Men när två veckor hade gått hade hon fortfarande inte fått någon film och kontaktade därför Onoff.
– Vanligtvis brukar man ju få veta om det blir försenat och jag undrade varför de inte hört av sig, om filmen var slut eller vad det berodde på att den inte kommit, säger Agneta Bergkvist.
Hon fick beskedet att Onoff skulle kolla med leverantören och återkomma senare samma dag. När ingen hört av sig kontaktade hon återigen Onoff.
– Då sa de bara: ”Vi kan inte vi svara på när den kommer, det kan dröja en till fjorton veckor”. Och det beskedet har jag fått alla gånger jag ringt efter det. Det enda de gör är att ge mig ett nytt ärendenummer. De sa också att de kunde be någon chef höra av sig, men ingen har ringt.
Till slut bestämde sig Agneta Bergkvist för att säga upp beställningen eftersom hon inte fick någon film och de efter tre veckor fortfarande inte kunde ge något besked om när den skulle komma.
– Då sa de: ”Jag hör att du vill säga upp beställningen, men du kommer inte undan”.
Efter mycket om och men skulle de ändå häva köpet men några pengar har hon inte sett röken av.
– Nu är jag så less och förbannad. 128 kronor är inga pengar, men det är en principsak. De har skött det här på det sämsta sätt jag varit med om. Nu vill jag varna andra som kanske tänkt handla julklappar på nätet och riskerar att inte få sina varor i tid.
Ewa-Lena Schweitz, konsumentrådgivare på Uppsala kommun, håller med om att Onoff har skött ärendet dåligt. Agneta Bergkvist har rätt att få tillbaka sina pengar.
– Enligt konsument- och distansavtalslagen har man rätt att avbeställa en vara som inte har levererats. Hon ska skicka ett mejl och bestrida köpet eftersom Onoff har brutit avtalet.
Har man tänkt handla julklappar på nätet är det bra att kontrollera med företaget att man hinner få varorna i tid.
Inga-Lill Eldin på Onoffs pressavdelning beklagar att kunden drabbats av försening.
– Det är vi som har fallerat. Normalt sätt tar det två till fyra dagar att leverera en film. Tar det längre tid ska kunden informeras om ny leveranstid och erbjudas möjlighet att annullera köpet. Det har inte skett i det här fallet och vi har nu säkerställt att vår kundtjänst känner till reglerna så att sådant här inte ska kunna hända igen, säger Inga-Lill Eldin.
Filmen hon köpte på nätet kom inte fram
Att köpa presenter och julklappar på nätet kan vara vanskligt. Dvd-filmen Agneta Bergkvist skulle ge sitt barnbarn kom aldrig fram. Trots det vägrade Onoff att häva köpet.
Agneta Bergkvist köpte en film på nätet men fick varken film eller pengarna tillbaka när hon ville avbeställa filmen.
Foto: Staffan Claesson
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!