Filmbyrå med höga ambitioner

Populate heter en Uppsalabaserad filmbyrå som vinner allt fler utmärkelser. Nyligen tilldelades byrån priser vid Telly Awards i USA för tre filmproduktioner. Bolaget har höga ambitioner.

Ehsan Nasari, Peter Pamlényi, Kamran Ghodsi och Tim Vågbratt

Ehsan Nasari, Peter Pamlényi, Kamran Ghodsi och Tim Vågbratt

Foto: Hans E Ericson

Uppsala2013-04-11 14:07

- Vi vill bli en av världens främsta, säger vd Ehsan Nasari.

Byrån huserar sedan ett år tillbaka i ett rosa hus på Kungsgatans norra del. Verksamheten startades 2006 av ett kompisgäng på fem personer och tre av dem är fortfarande kvar. Bolaget var från början en traditionell reklambyrå som höll till i TV4:s gamla lokaler i Boländerna.
- Men vi insåg snabbt att det fanns en stor potential i digitala medier som då ännu inte riktigt slagit igenom. Och då vi hade en av Upplands största studiolokaler började det bli mer av den varan, säger Ehsan Nasari.

Det som till en början sågs mer som ett kul projekt gick allt bättre och kunderna började strömmade till. Nu är man etablerad som filmbyrå, ett begrepp som Ehsan Nasari lägger extra vikt vid.

Han beskriver det som en blandning av kommunikationsbyrå och filmproduktionsbolag.
- Det är en ny kategori som håller på att växa fram, säger han.

Kommunikationsperspektivet är baserat på beteendevetenskap och neuropsykolgisk forskning, hur vår hjärna reagerar på bilder och ljud bland annat. Populate har på det området ett samarbete med Uppsala universitet.
- Den kunskapen har vi med oss när vi presenterar en filmidé för våra kunder, säger Ehsan Nasari.

Det har varit en dramatisk utveckling när det gäller film och rörliga bilder de senaste åren, säger han. År 2020 kommer 85 procent av allt innehåll på webben att vara rörligt, enligt prognosmakare. Ehsan Nasari tror att renodlade produktionsbolag som enbart är baserade på teknik och kreativa bildlösningar kommer att få det svårare. Med dagens enklare teknik och små kameror är det många som kan göra en egen film.
- Många av våra kunder har komplexa och ofta inte särskilt sensuella verksamheter som behöver förklaras på ett enkelt och tilltalande sätt och för det krävs speciella kunskaper, säger han.

Målen är högt satta för företaget som för närvarande består av fem medarbetare inklusive d själv.
- Vi har som ambition att växa och bli en av världens främsta inom det vi gör och sätta begreppet filmbyrå på kartan. Det vore häftigt om vi kunde vara det bolag som driver på utvecklingen och det tror jag vi har goda förutsättningar att göra, säger Ehsan Nasari.

Och så var det priserna på Telly Award i USA. I kategorin Business Equipment and Services fick Populate högsta pris för en produktfilm för DeLaval International som producerades förra året i samband med en global lansering av världens första helautomatiserade mjölkningsrobot. Även en film för Livsmedelsverket om Östersjöfisk, och som för övrigt kommer att visas på biograferna från 12 april, och en film för IT-bolaget Lemontreee prisades. Den sistnämnda i två kategorier.

Populate har tidigare fått flera utmärkelser, bland annat för en film producerad för läkemedelsbolaget Q-Med om internkommunikation.

Fakta

Populate

Verksamhet: Producerar reklam- och beställningsfilmer

Omsättning 2012: Sex miljoner kronor

Antal anställda: Fyra

Ehsan Nasari: Utbildad tandläkare. Kandidatexamen i ekonomi och kurser i strategisk kommunikation. Politiskt aktiv för Centerpartiet i Uppsala.

Telly Award: Prestigefylld filmfestival i USA som belönar bland annat lokal och regionala TV-reklam samt video- och filmproduktioner för nätet. Årets festival hade 13 000 bidrag från hela världen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!