Patienten undersöktes på plats och blev också remitterad till en annan mottagning för att göra ett cytologiprov. Men patienten fick inte veta att hen själv skulle ringa in för att få svar på proverna. När ingen kontaktade hen trodde hen därför att allt var i sin ordning.
Därefter nådde varken provsvaret från cytologiprovet eller Cancerregistrets brev om en förfrågan att anmäla patientens cancer fram till mottagningen. Det gjorde att en sjuksköterska ovetandes svarade att allt var okej när patienten senare ändå ringde om proverna. Det dröjde nio månader innan hen fick beskedet om cancern och kunde påbörja behandlingen.
Läkarmottagningen har lex Maria–anmält sig själv och anger att händelsen har medfört ett stort psykiskt lidande för patienten och hens anhöriga. Hen har själv även gjort en anmälan till patientnämnden.
I lex Maria–anmälan tar mottagningen bland annat upp att personalen inte uppmärksammade att svaren från cytologiprovet dröjde. Det framgår också att den inblandade läkaren och sjuksköterskan är ”mycket ledsna, ångerfulla och berörda” över det inträffade. Flera åtgärder har också föreslagits, däribland att rutinen för hur provsvaren lämnas ut ska ändras.
Enligt uppgifter från läkarmottagningen har patienten opererats och hens prognos ska vara bra.